Jasmine

    Hej! Jag har tänkt läsa 200 eller 300 poäng på komux vt 2018. Är 200/300 poäng deltid 50%, 75%, 100%? Eller är det lägre?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Jasmine,

    om jag förstår det rätt, så vill du ha rätt till Studiemedel från CSN. Du måste i så fall läsa på Minst halvtid, det vill säga tio gymnasiepoäng per studievecka.
    Ta reda på när dina kurser börjar och när de slutar. CSN räknar i hela veckor, t.ex om dina kurser börjar på onsdag - är "dina studieveckor "onsdag t o m tisdag" ... och under varje av dina studieveckor måste du läsa minst 10 gymnasiala poäng; det är halvrid. Om du under varje studievecka läser minst 15 gymnasiala poäng är det 75% av studietakt; och om du läser 20 poäng eller fler - är det heltidsstudier.