Kajsa
    Hej!
    Jag är inne på mitt tredje år på ämneslärarprogramet med inriktning på grundskolans senare år. Har lite funderingar på att läsa till hemkunskap till mina ämnen historia, religion och geografi. Hade varit roligt att ha något åt det mer praktiska hållet. Om jag senare vill läsa till hemkunskap, hur många poäng krävs för att jag skall bli behörig i detta och få undervisa på högstadiet?
    Med vänlig hälsning, Kajsa

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kajsa!

    Enligt reglerna kan man inte efter det att man har fått sin lärarexamen bli behörig i ännu fler ämnen genom att läsa ett antal poäng i det ämnet (eller de ämnena) - för att man EFTER det att man har läst poäng i ämnena måste även läsa KPU, Kompletterande pedagogisk utbildning på 90 poäng (3 terminer på heltid).
    Du måste, alltså INNAN KPU - avklara alla de högskolepoäng i alla ämnena som du vill bli behörig att undervisa i.

    Att man är behörig undervisa i fyra ämnen på grundskolan är ovanligt - för att det tar lång tid att bli, är en orsak. En annan är att enligt reglerna så väljer man TRE ÄMNEN att bli behörig i på grundskolan, står bl a här http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/amneslarare-i-grundskolans-arskurs-7-9/

    De alternativ som du kan fundera över är:
    - att byta ut ett av dina ämnen mot hemkunskap, dvs ändra ämneskombination;
    - att försöka lägg till fjärde ämne - men hur i så fall?

    Mitt råd är att du bokar tid hos Studievägledare på din utbildning för att diskutera din fråga. Om du befinner dig i programmet, kanske kan du får svar att du får följa programmet eller hoppa av - för att sätta ihop din egen examen av fristående kurser: dvs läsa ämnena först och KPU sedan.

    Vi har tidigare fått fråga varför en behörig lärare kan inte "bara" läsa ett antal poäng på högskolan i ett nytt ämne och bli behörig även i det ämnet. Svar på den frågan är att KPU (som tidigare hette PPU, praktisk pedagogisk utbildning) - är anpassad utifrån de behörighetsgivande ämnena, dvs det är inte en och samma utbildning utan många olika varianter på den och man bli tvungen att gå om hela KPU, 3 terminer när man vill lägga till ännu ett ämne i sin "behörighetsportfölj".

    Skickar även några länkar där info finns som kan vara till hjälp för dig:
    http://www.cehum.su.se/utbildning/v%C3%A5ra-utbildningar/kompletterande-pedagogisk-utbildning/beh%C3%B6righet
    http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen

    Sammanfattning: det bästa rådet vi kan ge dig är att boka tid hos SYV på din utbildning, efter det att du har läst info på alla länkar som finns i detta svaret, så att du är "påläst" ang. reglerna. Du kommer i så fall att försöka få tillstånd ett undantag för att enligt reglerna så kan man inte bli behörig 7-9 lärare i fyra ämnen.

    Bästa hälsningar & stort lycka till
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare