Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mathias!

    Utan Slutbetyg från gymnasiet saknar du Grundläggande behörighet och med det inte är behörig till högskola/universitet.

    Det är jättebra att du fick högt resultat på högskoleprovet, men om du inte är behörig, spelar det tyvärr ingen roll - vilket resultat på HP du fick.

    Till yrkeshögskoleutbildningar kan man däremot komma in även som obehörig, men högskola/universitet tar inte in om man saknar behörighet.

    Du måste, alltså, uppnå Grundläggande behörighet och det gör du genom att få Slutbetyg eller Examensbevis. Det ställs högre krav för Examensbevis, fler poäng och fler obligatoriska kurser - därför är det fördelaktigt för dig att satsa på att få ett slutbetyg.

    Det är desvärre börjar bli ont om tid - för att efter 1 jan2017 blir det inte längre möjigt att få ut sitt Slutbetyg. Om du inte hinner få Slutbetyg måste du sedan läsa mot Examensbevis.

    Därför råder jag dig att snarast ta kontakt med Studie- & yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och göra planering av ett Slutbetyg.

    Om du vet vilken utbildning på högskola du senare vill läsa, är det bra om du läser de kurser som krävs för Särskild behörighet till just "din" högskoleutbildning. Du sparar tid på det. Du behöver inte nödvändigtvis läsa om samma kurser som ingick i din studieplan när du läste på gymnasiet. Du kan läsa andra kurser. Men vissa kurser är obligatoriska. Därför rekommenderar vi att du gör planering med SYV på komvux.

    Det är givetvis fördelaktigt för dig att inte ha några IG i ditt Slutbetyg. Det fattas 500 poäng godända för att du skulle kunna få Slutbetyg utan några IG. Det motsvarar 25 veckors studier på heltid. Du kan hinna få ut ditt Slutbetyg men du måste ta tag i det snarast i så fall.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare