Elev

    Hej, jag har plugga upp betyg på vuxenutbildning till 1600 poäng. Jag undrar vilka ämnen som måste ingå för grundläggande behörighet (är det eng1, ma1, sv1 och sv2?) Hur många poäng krävs för att kunna ta ut en examen från vuxenutbildningen som gör en behörig till universitet (särskild behörighet känner jag till för mitt val)? Kan man blanda gamla betyg med nya ( ex MVG från 101222 och A)? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Zozo!
    Du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV-en på komvux.
    De allmänna "ramar" är att det krävs 2400 poäng. Av de måste minst 2250 poäng vara betygsatta med Godkänt (E eller högre). Du får ta in 150 p. F som max. F-betyget drar ner snittbetyget ganska mycket så det är fördelaktigt för dig att ha alla betygen godkända - alltså ta helst inte in några F-betyg in i ditt examensbevis.

    För grundläggande behörighet till svenska högskolestudier behöver du godkända betyg i matematik1, i svenska 1, 2 och 3 och i engelska 5 och 6 - och i ett examensbevis från komvux måste ingå bl.a
    komvuxarbete (eller gymnasiearbete) med godkänt betyg - 100poäng.
    ***
    Du nämner att blanda in gamla kurser betygsatta i betygsskala IG-MVG... då kanske du kan läsa mot ett Slutbetyg i stället, vilket skulle vara fördelaktigt för dig. Möjlighet att få ut ett Slutbetyg från komvux (vuxenutbildningen) är förlängd till 1 juli 2025. Det krävs färre poäng och reglerna är friare vad gäller vilka kurser som får ingå. I ett slutbetyg ingår 2350poäng (50poäng mindre än i examensbevis). Du behöver inte heller göra komvuxarbete.
    Jag tycker du vinner på att fråga SYV-en på komvux om du skulle kunna läsa mot ett Slutbetyg i stället för examensbevis. Beslutet ligger hos rektorn på komvux. Motiveringen skulle vara att du tar in minst en kurs som är betygsatt i det gamla systemet, in i ditt slutbetyg och då borde du kunna få lov att läsa mot ett slutbetyg (i stället för examensbevis).
    Det finns fördelar för dig att få lov att läsa mot ett Slutbetyg. För behörighet till högskoleutbildningar spelar det ingen roll om du får ut ett Slutbetyg eller ett Examensbevis.