Sara

    Jag gick ut gymnasiet med 1450 poäng. Jag har pluggar på komvux och har för tillfället 1900 poäng. I Juni kommer jag att ha 2300 poäng. Jag har F i matte 2b sen gymnasiet, kan jag ansöka om den kursen och få ett F med mening. Jag har räknat med mina poäng från idrott från när jag gick i gymnasiet. Ska jag bara ta bort 100 poäng jag har nu eftersom det inte räknas? Alltså att jag bara har 1800 p nu istället för 1900 p och måste plugga någon annan kurs för att få de poängen som jag hade haft om man räknade med idrotten? Sedan har jag en kurs som jag har streck i från gymnasiet. Annars är det bara matten som jag har F i och franska (som jag har streck i) som jag har kvar från gymnasiet nu i juni. Jag undrar alltså hur många poäng jag måste ha för en examen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    HEJ Sara!
    Examensbevis från Komvux innehåller 2400p.
    Kursen Idrott och hälsa 1 får ej ingå (ändring i reglerna sedan 1 jan 2017 - innan dess fick den kursen ingå, men inte nu längre).
    Det bästa är om du gör planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.
    Om du redan har F i matte 2b behöver du inte få ännu ett F -betyg "med mening"; du kan ta in F betyget i matte 2b in i ditt examensbevis, men det drar ner ditt meritvärde rätt så mycket och så blir du ej behörig till alla de utbildningar som för särskild behörighet kräver godkänt betyg i matte 2 (och det är rätt många utbildningar inom högskola-universitet och även inom yrkeshögskolan).

    Vad är ditt mål?
    Att bara "ta ut examensbevis" ger ju "ingenting i sig"; man får inte automatiskt ngt jobb eller utbildningsplats på en eftergymnasial utbildning "bara för att" man fick examensbevis.

    Med högskoleförberedande examensbevis blir du i och för sig BEHÖRIG till många eftergymnasiala utbildningar men sedan ska man Konkurrera om platsen och med F i matte 2, t.ex, så "förlorar du" - 0.4 i meritvärde (jämfört med att du hade E i den kursen eller om du har en annan kurs med E i betyg i ditt exam.bevis i stället...).
    Det kan ibland vara "värt" att jobba (med vad som helst - det jobbet man får, alltså..) ett tag och försöka komma på vad är det man egentligen vill och vilka realistiska alternativ man har - innan man läser mot exam.bevis på komvux; på så sätt kan man kanske ta ut exam.bevis som ger ngt. yrke "i handen" (examensbevis från ett yrkesprogram) eller så läser man fler kurser på komvux och/eller gör prövningar och tar sedan ut exam.bevis som ger möjlighet att "gå vidare" till ngn utbildning man faktiskt både vill komma in på och har en realistisk möjlighet att bli antagen till och sedan också klara av.