Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Antagningsgränser uppstår i efterhand och på förhand kan man därför inte veta hur höga meriter som kommer ge plats på utbildningen. Gör högskoleprovet och försök också höja ditt meritvärde. Titta på många olika utbildningar i olika skolformer och sök samtidigt också jobb,- är de bästa råd jag kan ge dig.

    • Caisha : Vad kan man komma in med 11 meritpoäng? Har hört hp är svår att få godkänt i alla delar. Kan försöka. Socionompogrammet är 19 merit och jag har 11,50 merit
    • Milla : Det finns ingenting som heter "godkänt i alla delar på högskoleprovet", utan man får en Siffra (upp till 2.0) och man konkurrerar med den siffran (resultat från högskoleprovet) i HP-urvalet, vilket ger en extrachans att komma in på en svensk högskoleutbildning. Jag vill också påminna om att komma in på en utbildning är bara första steget. Sedan ska du också klara hela den långa och många gånger tuffa utbildningen. Det är långt ifrån alla som klarar sina eftergymnasiala utbildningar. De studerande tar studiemedel men sedan hoppar av utbildningen, för att det blir för svårt... de har sedan skulder till CSN och ingen examen. Väldigt tråkigt att hamna i en sådan situation. Vad gäller fråga i din kommentar om vad kan man komma in med 11 "meritpoäng" så måste jag säga att meritpoäng kan man maximalt ha 2.5 stycken, det är inte möjligt att ha fler. Jag tror du menar meritvärde, som är summan av snittbetyget och meritpoängen, som är 11. Det är lågt meritvärde. Det lägsta möjliga är 10. Och högsta möjliga är 22.5. Så, du ser var på skalan från 10.0 till 22.5 du ligger med 11 i meritvärde. Ett antal lärarprogram kan ha mycket låga antagningsgränser (tyvärr). Du får också gärna kika på utbildningar inom andra skolformer än högskola-universitet, t.ex finns det många utbildningar på folkhögskolorna och inom yrkeshögskola. Ta en titt på www.yhguiden.se är mitt råd.