Ali
    Jag har låg meritpoäng(14,0) men har godkänd på alla ämne inom det naturvetenskapliga programmet. Om jag läser de på komvux kmr de inte påverka meritpoängen(enligt Syv) utan måste göra prövning för att kunna höja mitt meirtpoäng. Hur många gånger får man göra prövning varje år i min kommun Borås?
    • SYV-besökare :

      I bestämmelserna som reglerar rätten till prövning anges inte några sådana begränsningar (alltså, antal prövningar) angivna. Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta Skolverkets upplysningstjänst på 08-527 332 00. Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    om du får högre betyg (genom att Läsa om kursen eller genom att göra Prövning), är det det högre betyget som gäller.
    Jag tror du missförstod det som SYV på komvux sa... för att det som du skriver i din fråga stämmer inte.
    Om man på komvux Läser kurser i vilka man sedan innan har godkända betyg /vilket är svårt att få då komvux vill inte ge plats pga komvux oftast inte har råd/ - och får högre betyg så gäller de högre betygen.

    Prövningar
    Det finns inte några centrala/generella bestämmelser angående antal prövningar per år eller per person - utan de som erbjuder prövningar försöker på olika sätt begränsa det genom sina "lokala beslut". Frågan är då om man egentligen får begränsa på det sättet.... det är en fråga till en jurist (då det är en skoljuridisk fråga). Det är svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar. Du, som inte längre är gymnasieelev, får göra prövningar i alla de olika svenska kommuner (det kan vara en kommun där du är folkbokförd och/eller andra kommuner, där du inte är folkbokförd).

    Jag vill rekommendera Högskoleprovet. Du kan givetvis både söka till komvux (vilket är din rättighet) och söka var du kan göra prövningar och samtidigt göra högskoleprovet flera ggr.

    Jag vill också råda dig att titta på olika Yrkeshögskoleutbildningar. Till yrkeshögskola är det inte lika viktigt att man har höga betyg, eftersom antagning görs på "sammantagen bedömning" där din motivation, tidigare erfarenheter och test-resultat också spelar stor roll. Man kan därför komma in med rätt så låga betyg. Det finns många yh på Distans (men man måste ta reda på om hur många obligatoriska träffar som ingår) och distansutbildningar kan gå på hel- eller på deltid; se gärna några exempel: affarshogskolan/ip-paralegal-affarshogskolan-karlstad
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog-hudiksvall
    nackademin/digital-kommunikator-i-sociala-medier-nackademin-stockholm-distans
    campus-varnamo/webbutvecklare-net-distans-campus-varnamo
    yrkeshogskolan/lararassistent-vardyrkeshogskolan-stockholm
    salj-marknadshogskolan/digital-conversion-manager
    teknikhogskolan/agil-projektledare-teknikhogskolan-karlstad-distans