Alice
    Hej! Jag har några frågor som jag undrar men inte hittat någon bra information för, hur många program är det egentligen som man får söka till gymnasiet och sedan så undrar jag: om jag söker till ett program och har det som mitt förstahands val och kommer in, om något skulle hända som får mig att inte vilja eller kunna gå det programmet längre, kan man då välja från sina andra val om man kommit in till de eller stryks det när man kommit in på det första?
    • Liselotte :

      Det går att söka Många olika utbildningar /program-inriktningar/ på samma eller på flera olika gymnasieskolor. Det finns inte någon generell regel. Olika gymnasieantagningskanslier kan begränsa - på t.ex max 10 alternativ... men om man absolut vill söka ännu fler, så borde man kunna göra det, tycker jag. Vi rekommenderar att söka minst 3 alternativ, men helst 5-6 st. eller ännu fler. Detta för att "gardera sig", om att i fall flera utbildningar ej startar eller om just du inte kommer in... För varje nytt alternativ får du en ny chans.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alice,
    det är väldigt stor skillnad om man inte Vill eller inte Kan gå det programmet som man kom in på. När man antas till gymnasiet, tar man bort alla andra lägreprioriterade alternativ; däremot står man som RESERV på de högre prioriterade alternativen (om man är behörig till dem).

    Exempelvis kan antagningsbesked se ut så här:
    1. RESERV
    2. RESERV
    3. ANTAGEN
    4. Prövas ej
    5. Prövas ej
    6. Prövas ej
    ****
    Om den utbildning till vilken man är antagen, ej kommer att starta - till exempel kommer skolan läggas ner - då sätts särskilda åtgärder in och man kan räkna med att få plats på samma eller liknande utbildning på en annan skola; men om man ändrade sig och inte vill - så är det oklart hur det blir... Gör man sen ansökan /sent omval/, ställs man sist i reservkön och riskerar, tyvärr, att inte få någon gymnasieplats, över huvudet taget.
    Vi råder att försöka bestämma sig till slutet om Omvalsperioden (som ligger under våren).

    Vänligen
    L.

    Liselotte