Ahmed
    Hejsan! Jag går ettan på Ekonomiprogrammet och just nu har jag fått två F på matteprov. Första provet fick jag F på, nästa fick jag godkänt på, men nu har jag fått F igen. Jag undrar hur nära jag är att få F i hela kursen? Min bror går tvåan och han läser om kursen och jag vill verkligen intekomma dit. Och hur är det med nationella? Är det sant att om man får bättre på nationella så får man bättre betyg? Jag går Matte 1B.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ahmed,

    det är Lärarens kompetens att sätta betyg.

    Det är endast din lärare i matematik som kan svara på din fråga om hur stora chanser du har att få godkänt betyg i matematik 1b.
    Det finns inte några strikta regler ang. antal F i delproven. Läraren behöver egentligen inte ens ge några delprov, utan kan sätta betyg på andra grunder - som ex. deltagande på lektionerna, hemuppgifter mm.

    Om Nationella prov
    NP, nationella provet - är det rektor som bestämmer om Hela skolans elever deltar eller inte. De flesta gymnsieskolorna deltar i NP, nationella proven - bl a i matematik. NP är det samma för alla - samma uppgifter som eleverna löser samtidigt och är därför "bra" /rättvist/ mått på elevernas kunskaper. Ofta, men inte alltid, sätter lärare samma betyg på matte-kurser som eleven får på NP i matte.

    Är Ekonomiprogrammet bästa alternativet för dig?
    Det som jag funderar på är - tror du att ekonomiprogrammet är rätt utbildning för dig?
    På inriktningen ekonomi är t o m matte 3b en Obligatorisk kurs. På inriktningen Juridik är det t o m matte 2b som är obligatoriskt att läsa.
    Kan det eventuellt vara så att ett annat program, där endast matte 1 läses obligatoriskt, som kan bättre passa dig? Dina styrkor ligger kanske inom andra områden än Matematik?
    Prata med din mattelärare; förklara att du göra ditt bästa och be om råd/tips/hjälp.

    Svårigheter med matte kan vara en dyskalkyli
    Om det ex. skulle vara så att du har dyskalkyli (svårighet att hantera siffror) - då behöver du i så fall hjälp av en speciallärare. Fråga din mattelärare om hen kan förmedla kontakt för dig till en speciallärare så att du kan göra test som skulle visa om du ev. har dyskalkyli.

    Matteboken/Mattecentrum
    För repetition och självstudier i matte rekommenderar vi www.matteboken.se

    Har du tur och bor nära en av räknestugorna; eller om din skola ligger nära en räknestuga - som Mattecentrum driver i fler än 30 svenska städer, kan du kostnadsfritt få hjälp med matten där. Kika gärna på www.mattecentrum.se/raknestugor