Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    att yrkeshögskola uppvisar mycket bra resultat vad gäller att leda direkt till jobb, stämmer! Läs t.ex på yhguiden.se/reportage/vill-du-ha-basta-chans

    Angående antal YH:::
    man kan inte ge ett säkert svar på Hur många yrkeshögskoleutbildningar som finns, därför att - ska man räkna in även de pågående utan någon framtida start eller inte?
    Ska man räkna samma utbildning på olika orter som olika utbildningar? eller som samma utbildning? utbildning kan ockå ges av samma utbildningsanordnare och på samma ort men både på distans*** och i bunden form, på plats på skolan. Är det en eller 2 utbildningar i så fall?
    Just nu, 4 mars 2021, ser jag 1390 träffar på yhguiden.se/resultat?Education - det betyder att det finns så många presentationer av yh-utbildningar som antingen är pågående utan framtida start eller pågående och med framtida (planerade) starter och de som är helt nya, alltså ej funnits förut, ej pågår nu men har minst en planerad start.
    Som tur är, så kan sortera ut på Studietakt, Studieform, Utbildningsstart (under en viss termin),Utbildningslängd, och välja att "Visa endast korta YH-kurser" och/eller endast yh med Sen ansökan eller Restplatser; samtidigt som man kan också sortera på Bransch, Län och kommun + skriva i "söket" fri text som man vill söka på.

    Antal träffar kan ändras från en timme till nästa :)

    En ny YH-utbildning eller en ny start på en pågående utbildning kan beviljas "rätt plötsligt" ibland, och en planerad utbildning kanske inte kommer starta... förändringar kan alltså inträffa mycket snabbt (fem min senare kan annan, ny info finnas).
    Bäst är att hålla koll på www.yhguiden.se där yrkeshögskoleutbildningar presenteras (även pågående utan någon känd framtida start). En framtida start kan beviljas och då kommer den info också dyka upp där på sajten.
    ***ang.Distans - läs gärna yhguiden.se/reportage/var-du-än bor