Naturaren
    Hej!
    Som jag har förstått det verkar det som att man har 4 val att göra på "natur-natur". Jag gjorde ett av dessa val i ettan, spanska 4. Inför trean tänker jag välja Matte 5. Betyder detta då att jag har 200 poäng kvar att välja för? Kan jag då sammanlagt välja Spanka 4, matte 5, Bild och Form och Musik?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du måste prata med syv på din skola. Det kan ex vara så att ni läser några ”valbara kurser” som skolan valde åt er, och elever har i så fall mindre kurser att välja på egen hand.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    kika gärna på gymnasieguiden.se/program/NA/programplan/Programplan_NA>>

    följande programstruktur gäller för NA-programmet:

    På inriktningen "naturvetenskap" läser man 400 p. därför är det endast 200 p. programfördjupande kurser.
    Inom Individ.val är det 200 p. för alla elever på alla nationella program.
    Sedan kan också på vissa skolor eller för vissa elever på alla skolor bli aktuellt att läsa U-kurse (utökade, extra-kurser, alltså Utanför programmets 2500p.). U-kurser är det rektor som beslutar om eleven får läsa.
    Det är inte antal KURSER utan antal poäng man väljer... de flesta gymnasiala kurser är på 100p., men inte alla - finns kurser på 50 p. och stora kurser på 150 eller t o m på 200p.
    Alltså, man kan inom Individ.val välja en kurs á 200 p. eller fyra kurser á 50 p. Då blir skillnad på "ett val" eller "fyra val"...
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Återkom om du har frågor kvar.
    Lycka till med dina studier!
    ANNA