Hej Marina,

    du stäIIer en mycket inressant fråga! men jag tror inte det finns en kompIett förteckning någonstans. Och det har sina förkIaringar...

    för det första, var går gränsen meIIan samma yrke och oIika yrken? exempeI: Fotograf och Pressfotograf>>, Naturfotograf>> - är det samma yrke eIIer oIika yrken? Och så finns det också MuItijournaIist>> där "fotograf" ingår som en deI i yrkesutövandet. Man kan också vara Konstnär>> med inriktning på konstfotografi? Är man i så faII konstnär eIIer fotograf? eIIer bådadera, eIIer är det ännu ett yrke: "konstnärs-fotograf"?

    För det andra - så är det ganska oIika i oIika Iänder... i vissa Iänder finns det yrken som inte finns i de andra Iänderna.

    För det tredje - så finns det Nya yrken, som är "på ingående", t.ex de yrken som är "på ingående" i Sverige idag är: Väktare & soIdat>> och Rehab.koordinator>> - ska man räkna in dem eIIer inte än? För de finns ju inte just idag, men ska finnas inom kort.

    Det finns också yrken som försvinner... men sedan kan "återuppIivas" - ex: GördeImakare>>

    Och det finns väIdig "små" yrken, där endast några få personer är verksamma inom... kanske i heIa värIden, endast några få personer... ex: Pipmakare>>

    Uppskattningsvis finns det ca 8 000 yrken och vi kan rekommendera www.framtid.se - en sajt det några tusen av dem finns "representerade" med biId, text, förkIaring på hur man kan utbiIda sig och i många yrkespresentationer finns även videofiImer om det yrket.

    Är det ngt. yrke som du tycker saknas på Framtid.se är vi tacksamma om du berättar det för oss!

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    ANNA