Aysha
    Hej! Jag har valt natur-Sam linjen och jag tror inte jag kommer klara fysik denna termin. Vad kommer då hända?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Aysha!

    På Naturvetenskapsprogrammet läser man Fysik 1a, 150 poäng - som en obligatorisk kurs.
    På din inriktning "Natur och samhälle" läser man inte mer fysik än enbart Fysik 1a.

    Om du får betyg "F" i kursen Fysik 1a, kommer det betyget ingå i det dokumentet som du får när du slutar gymnasial utbildning. Om du för övrigt uppfyller kraven för gymnasieexamen, kommer du att få Examensbevis.
    Betyget F drar ner Meritvärde och minskar konkurrenskraft i dina gymnasiebetyg. Det blir, alltså svårare att konkurrera om utbildningsplatsen på en eftergymnasial utbildning.

    Det kan hända att du får en chans att uppnå ett godkänt betyg i Fysik under åk2 och 3 på gymnasiet. Du kanske får erbjudande om att läsa om den kursen eller om att bedriva självstudier och göra tenta/prov i den.

    Om du inte får erbjudande, kan du själv fråga om en möjlighet att uppnå ett godkänt betyg genom att läsa den kursen en gång till eller genom självstudier med efterföljande prövning.

    Vilka krav man bör uppfylla för att få Examensbevis (gymnasieexamen), kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig. Om något är fortfarande oklart, hör av dig igen.

    Med vänlig hälsning
    Mikael