Oleg
    hej, jag arbetar som "jobbcoach" med arbetslösa och några är ganska så nära pensionsåldern... och de har liksom "gett upp" kan man kanske säga. Mitt jobb, oavsett vad jag tycker om självaste upplägget av uppdraget, är det, trots allt, att motivera dem så att de går ut och skaffar sig ett jobb (även dem som har typ 3 veckor till pensionen)... suck! Har ni några förslag? Hur motiverar man omotiverade vuxna? Tacksam för alla tips! O.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Oleg,

    ja... det kanske inte är så jättemeningsfullt att motivera till aktivt jobbsökande om personen i fråga ska gå i pension om 3 veckor. Här håller jag med dig helt och hållet! :(

    men det finns faktistk exempel när pensionärar startar egna små företag... sedan finns det också "Seniorkraft"-förmedlingar som hyr ut personen med lång erfarenhet för kortare uppdrag på deltid (oftast är det korta deltidsuppdrag, är min erfarenhet i alla fall).

    Att försöka ta vara på den långa erfarenheten som personen har! - är mitt råd. Exakt hur man ska göra det - kanske kan du fråga just dina deltagare om. De har varit med om mycket och har mycket arbetslivs- och livserfarenhet. Dock kan det finnas "fall" där hälsa och andra "omständigheter" kanske sättar "käppar i hjulet" och det blir "mission ... nästan... impossible" för vissa att skaffa sig ett nytt jobb när de är över 60 år "unga". Det förstår man ju! Den saken är klar!

    Rent konkret så har vi samlat här>> våra bästa Gruppövningar, testa göra dem med dina deltagare. Kanske kan de rösta på vilken övning ni ska göra: om du presenterar alla övningar för dem och så får de rösta och den som vinner fler röster, vinner, dvs ni gör den övningen i gruppen. Det är inte en så stor "grej" men förhoppningsvis kommer de att känna att deras åsikt räknas och de får bestämma, att du tar deras åsikter in i planeringen och upplägget.

    Ett annat förslag är att försöka "vaska fram" idéer om vilka företag som kan startas eller hur de befintliga företagen kan utvecklas... kanske har inte deltagare själva att komma med egen drivkraft att genomföra de idéer, men de kan eventuellt "sälja" idéerna till de befintliga företagen eller hitta någon yngre person som vill genomföra idéen & "seniören" kan agera som konsult under uppstart av företaget och sedan gå i pension, men företaget får leva vidare.

    Ännu ett förslag: att skicka ut "spioner" till Motivations Folkhögkolekurser (som finns på många folkhögskolor) - de kurser är ofta på 10 veckor. Just de kurserna är för ungdomar som AF skickar, men något ur deras upplägg funkar kanske även på de äldre?

    Och sist (men inte minst) - undrar jag om deltagare kan turas om och bli "lärare" för varandra, dvs det är inte du utan en av deltagarna som förbereder och genomför en "lektion" - med egna övningar, diskussionsämnen mm. Sedan gör ni en sammanställning av alla de lektionerna, tillsammans, och kanske kan "sälja" det till andra Stöd-och-Matchningsföretag som en Handbok i hur man motiverar vuxna arbetslösa. Ni kan också sätta upp en ny hemsida - någon i gruppen har kanske kunskaper i hur man "tillverkar" en hemsida... där ni bloggar om hur det går i eran grupp med motivationen av "de äldre arbetssökande". Twitterkonto? Instagramonto? med samma tema, menar jag...

    Om jag eller någon av kollegorna kommer på ännu ngt mer - lovar vi att höra av oss!

    LYCKA TILL!

    Mikael SYV