Anonym

    Hej, Jag fyller 21 i år och går sista året på gymnasiet. På senaste månaderna så har jag anmält frånvaro typ en dag varje vecka på grund av ångest, depression, och har även en sjuk förälder hemma så måste stanna hemma och ta hand om dem vissa dagar. Min fråga är, kommer mitt CSN dras in? Jag lämnar in uppgifter i tid osv, missat 1-2 prov men har bestämt med lärarna att göra omprov vid ett omprovstillfälle.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, om jag förstår dig rätt så får du nu Studiemedel från CSN. För de som läser på gymnasiet (ungdomsgymnasiet) med studiemedel gäller följande: så länge du bedriver studierna i den omfattning som du blev beviljad studiemedel för (alltså inte hoppar av eller ändrar din studieomfattning, t.ex från heltid till deltid) så har du rätt att behålla de pengarna som CSN har utbetalat till dig.
    Vilken närvaro du har under tiden du får studiemedel för studier på ungdomsgymnasiet, spelar ingen roll för de utbetalningar du får från CSN för att du får studiemedel och inte studiehjälpen längre.
    Nästa gång du ansöker om studiemedel, så tittar CSN inte på studieresultat från dina studier på ungdomsgymnasiet (du kan ha många F-betyg t.ex och det kommer inte spela roll för din framtida möjlighet att få studiemedel) men... och det är ett stort MEN ... antal veckor med studiemedel är begränsat. Du kan från CSN få svar (när du i framtiden söker studiemedel för studier på gymnasienivå) att dina veckor är slut och du kan därför inte få studiemedel på gymnasienivå utan endast på Eftergymnasial nivå. Och vad ska du göra om du inte är behörig att komma in på utbildningar på Eftergymnasial nivå? Så, jag tycker därför att du behöver fundera på hur du spenderar din tid när du får studera (nu) med studiemedel. Jag förstår att det finns orsaker till din dåliga närvaro men du måste försöka ha så god närvaro som möjligt och skaffa dig så bra kunskaper som möjligt och så många godkända betyg som möjligt. Det är de bästa råden jag kan ge dig. Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare