Emma
    Hej! Hur många poäng höjer man sig per betygsteg man tar? Ge gärna svar både vad gäller 50 poängskurser och 100 poängskurser. Alltså:

    F till E till D till C till B till A

    Stämmer det att man höjer sig med ca 0,4 poäng om man höjer sitt betyg i en 100 poängskurs från F till E?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    ja, det stämmer att höjning i en 100p.kurs från F till E-betyget ger höjning av jämförelsetalet/snittbetyget på cirka + 0.4 (det är samma höjning som från E till A-betyget).
    I de stegen som är mellan E och D t.ex eller B och A eller mellan D och D så är det höjning på cirka + 0.1 (i en 100poängskurs).
    Och i en 50p.kurs är det hälften av den höjningen som är för 100p.kurs, alltså om man höjer från F till E i en 50poängskurs blir höjning på cirka + 0.2.