Chloe

    Hej! Jag har tänkt att gå på Int natur men det finns en sak jag är lite osäker på. Det här med individuella val. Jag var på programmässa och då berättade de att om man väljder int natur har de redan valt några kurser som räknas som dina individuella val. Tror det var typ hållbar utveckling och något mer som de tyckte kompletterar programmet bra. Dock undrar jag om jag fortfarande kan välja andra saker som mitt individuella val. Det är ju trots allt bara 200-300 poäng väl? Jag behöver 2.5 i extrameritpoäng så tänkte välja engelska 7, matte 5 och någon moderna språk kurs. Sen vill jag gärna läsa psykologi om det går men man kan ju inte välja hur mycket som helst och jag hoppas att det föralda de har valt inte tagit upp för mycket. Det ät Hässleholms tekniska skola föresten. Så jag undrar då hur mycket kan jag välja till utöver de förvalda individuella val kurserna man måste läsa. Sen har jag en till fråga. Jag vill ansöka till läkarprogrammet efter gymnasiet så jag vet att det är viktigt med extra merit och bra betyg. Behöver ju i princip alla A. I grundskolan om du får B på nåt prov eller så så betyder ju inte det att du inte kan få A i slutbetyg. Man får liksom mer än en chans. Är det så i gymnasiet eller hur fungerara det med bedömning och osv?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Chloe,

    om jag förstår dig rätt, är du intresserad av Internationell profil på NA på hässleholms-tekniska-skola-hts - frågan är varför just Internationell profil? kanske en "vanlig" utbildning på NA passar bättre till dina mål?

    Ang. Individuellt val
    Det är 200 poäng, två stycken normalstora kurser, som t.ex Engelska 7 och matematik 5;
    eller matematik 5 och moderna språk 4;
    eller engelska 7 och moderna språk 4 - som får plats, och detta gäller på alla skolor och alla nationella program.

    Programstruktur på NA
    Se gärna Programplanen - till läkarprogrammet behöver du den behörighet som inriktning Naturvetenskap ger, och då har du 200 poäng att välja inom Programfördjupning och ännu 200 p. inom Individuellet val, sammanlagt 400 p.

    Valbara kurser läser man (allt som oftast) från år2 - alltså under årskurs 2 och 3.
    Vilka valbara kurser varje enskild gymnasieskola ska kunna erbjuda - är det svårt att veta på förhand. Skolorna kan "påannonsera" att vissa kurser ska man kunna välja mellan eller säga att skolan väljer åt eleverna men sedan kan de ändå bli annorlunda; det är lärarbrist och ibland måste nödlösningar tas i bruk.
    Obligatoriska kurser kan man komma ifrån; men valbara.. här tar man till det som finns att "tillgå". Ibland finns det inga val, över huvudet taget; detta pga bl.a lärarbrist.
    *****
    Du skriver också om du behöve meritpoängen och höga betyg; det stämmer. Lärarprogrammet har många sökande med höga meriter. Men du kan också komma in i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet). Det viktigaste är att bli BEHÖRIG: i ditt fall få ut examensbevis från NA/inriktning naturvetenskap. Även om du har lägre betyg men ändå Godkända betyg och inga meritpoäng, kan du, som sagt, kommma in på resultatet av högskoleprovet.