Hej Jen,
    behörighet till HA, Handel&Administration är minst åtta godkänna betyg: svenska, engelska, matematik + fem andra valfria grundskoleämnen, dvs sammanlagt 8 ämnen: och E betyg räcker dvs man kan komma in på HA med 80 Mtv.
    Exakt vad Mtv blir på just den eller de skolorna som du söker till, är det ingen som vet för att Mtv /antagningsgräns/ uppstår i efterhand, efter det att antagningen är genomfört.
    Det vi vet att det är minst 80 Mtv för att man måste ha minst E-betyg i 8 grundskoleämnen för att vara behörig men övre gränsen vet vi inte.
    Man kan titta på Mtv som var förra året och de föregående år på just de skolor som du är intresserad av. Gymnasieskolor och Antagningskansliet har de uppgifterna. Ofta kan man hitta uppgifter på Antagningskansliernas hemsidor unde "Antagningsstatistik".
    I fall du inte hittar, kontakta den eller de gymnasieskolor som du är intresserad av eller ditt Antagningskansli.
    Bästa hälsningar
    Anna SYV