anonymajag
    Jag kommer antagligen få ett F i ett inriktningsämne (tror jag det heter). Jag går ett yrkesprogram. Hur mycket och vad kommer detta påverka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Läs om vilka krav du måste uppfylla för att få yrkesexamen på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Du kan ha upp till 250 p. F (sammanlagt under 3 år på gymnasiet) men inte i vilka kurser som helst - och ändå uppfylla kraven för gymnasieexamen och kunna få Examensbevis från ett yrkesprogram = fullständig gymnasieutbildning.

    Skulle du senare söka till någon eftergymnasial utbildning, har du sämre konkurrensvärde i dina betyg med F än utan F.
    Betyget F drar ner jämförelsetal ganska mycket. Det är alltid bättre att försöka få godkända betyg i alla kurser, men det vet du säkert själv, så det behöver jag inte tjata om.
    När du söker jobb, ser arbetsgivaren att du har F i Examensbeviset, men det behöver inte betyda att du inte kan få jobb. Dock kan arbetsgivaren (i fall konkurrens om jobbet uppstår) föredra en sökande som har alla kurser från gymnasiet, betygsatta med E eller högre betyg.

    Sammanfattning:
    med F i en av inriktningskurserna på ett yrkesprogram kommer du troligtvis kunna få gymnasieexamen.

    Önskar dig allt väl & lycka till!
    ANNA