Matilda
    Jag har alltid haft ett intresse för kroppens olika funktioner och alltid satsat på att välja mina studier så att de leder mig till ett jobb inom vården. Jag spanade på Biomedicinska analytiker programmet med inrikting klinisk fysiolog och kände att det fyllde alla mina krav förutom ett, lönen. Jag planera på att vidare specialisera mig inom neurologi men när jag kikar på lönen som kommer med yrket får jag en lön likvärdig med en utbildad läkare, vilket inte kan stämma. Jag antar att man också kan bli en klinisk neurofysiolog genom läkarlinjen men gäller detta lönetillfälle även för det de utbildade inom det BMA programmet? Där ligger lönen runt 30 000 kr (Om man söker på lön för biomedicinsk analytiker) Det jag undrar är om lönen för en klinisk neurofysiolog (vilket jag planerar att bli) är så mycket lägre för de som har utbildats sig inom det biomedicinska programmet eller är det samma? Och kan den höjas

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,

    lönefrågan är svår att besvara. Längre/högre utbildning ger inte alltid högre lön. Man kan med lägre/kortare utbildning få högre lön - beror på var i landet man jobbar, om man jobbar för en offentlig arbetsgivare eller för en privat arbetsgivare. Det spelar också roll om man har "övriga meriter" t.ex språkkunskaperna utöver svenska och engelska; och på samma arbetsplats med samma utbildning bakom sig "sitter" ibland folk som har flera tusen mer eller mindre i lön... vissa personer är duktiga på att förhandla om sin lön... andra - inte. Ibland är arbetsgivaren "desperat" när det uppstår ett akut behov att anställa och då kan man få flera tusen kr. i månaden mer i ingångslön. Det är inte alltid logiskt och även ren tur kan spela stor roll.
    Vi rekommenderar att utbilda sig inom det område som man är mest intresserad av; och vår erfarenhet är att om man blir riktigt duktig på någonting så får man till slut jobb och lön "efter mödan" - dock kan det ta lång tid innan man når sitt mål.
    Lycka till!