saraaaa

    Hej! Jag ska söka till personalvetarprogrammet i Örebro till hösten. Har räknat ut att min meritpoäng är 17,45 (om jag räknat rätt). Om jag inte skulle komma in detta år finns det någon kurs jag skulle kunna läsa till hösten för att öka meriten till nästa år? Har läst att en del kurser ger extra merit men verkar också va beroende på vilket program man söker om jag fattar rätt? Vad är det är bästa sättet om man inte vill göra högskoleprovet?

    • saraaaa :

      Samt, hur söker jag denna "extrakurs" isåfall ifall jag får svar sent i sommar?

    • Milla : Var god läs mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om du söker till personalvetarprogrammet vid Örebro universitet som enligt de uppgifter jag hittade kräver endast grundläggande behörighet, då ger godkända betyg i gymnasiala kurser matematik 2, 3 och 4 var sina + 0.5 meritpoäng och med det uppnår man max merit/extrapoäng inom matematik; moderna språk 3 och 4 ger sammanlagt 1.5 meritpoäng och eng 7 ger 1.0 meritpoäng, men totalt är max 2.5 (ingen kan få fler meritpoäng än max antal). Du kanske redan nu har max antal meritpoäng, om du t.ex har godkända betyg i moderna språk 3 och 4 + i engelska 7, då har du max antal meritpoäng, 2.5. Var god se information om meritpoäng på gymnasieGuiden.se/meritpoäng. Om du idag ännu inte har max antal, 2.5, så kan du söka till komvux för att läsa kurserna som kan ge dig meritpoäng. Du söker till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Tänk också på att du - till svenska högskole-universitetsutbildningar - konkurrerar med ditt Meritvärde som är summan av jämförelsetalet (snittbetyget) + meritpoängen. Har man inga meritpoäng, blir snittbetyget = meritvärde och det är med den siffran som du konkurrerar och vill därför höja den siffran så mycket som möjligt. Och därför, helt bortsett från de viktiga (men frivilliga) meritpoängen, så kan man satsa på att försöka höja de betygen som ingår i ens examensbevis från gymnasiet. Har man något F-betyg, sök till komvux för att läsa samma eller en motsvarande kurs. Har man godkända betyg som man vill höja, så är det i så fall (i första hand) prövningar som är mer realistiskt väg att gå (ingen kan förbjuda söka till komvux men om man har godkänt betyg och söker läsa samma eller en motsvarande kurs så är det nästan garanterat så att man inte får studieplats).

    Studie- och yrkesvägledare