Emilie
    Hejsan! Jag funderar myket på mina intressen när jag tänker på gymnasievalet och har aldrig riktigt känt att det finns något vanligt program som jag är särskilt intresserad av. Har kommit fram till på senare tid att jag allmänt är ganska så intresserad av so och no och aktuella frågor. Har sökt till ett naturprogram men är osäker då jag har C i matte och tror att det kommer bli tufft. Är även väldigt intresserad av engelska på alla möjliga sätt och funderar därför på IB-programmet nu. Vad är största skillnaderna på IB-programmet och ett nationellt program? alltså hur mycket svårare är ett IB-program utöver att allt är på engelska? Kan svårighetsraden typ jämföras med naturprogrammet? Och är natur-sam en bra kombinationslinje om man är intresserad av so och no..? Tack för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du är orolig för matte då är inte IB det bästa valet; matten är inte lättare på IB än på NA. På NA/inriktning Samhälle slipper du läsa matte 4. Men upp till matte 3 är det obligatoriska kurser. Du kan se innehåll i mattekurser på www.matteboken.se

    Det är ännu gott om tid innan omvalsperioden slutar; kika gärna på flera program på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram