Sara
    Hej!

    Jag har gymnasiebetyg före 2010 (från avgångsår 2007), med 2500 poäng. Jag har aldrig kompletterat tidigare så det jag har måste alltså vara ett slutbetyg.

    Då jag gick samhällslinjen i gymnasiet och nu vill studera på teknisk linje på högskolan behöver jag matte 3c, matte 4, fysik 1 och 2 samt kemi 1.

    Hur påverkar denna komplettering mitt meritvärde? När jag läser på antagning.se står det dels att man inte får räkna med en helt ny kurs i sitt meritvärde om man kompletterar med Vux12 (vilket jag tror jag gör om jag läser på komvux nu?). Men det står även att en behörighetskomplettering räknas alltid med oavsett om den höjer eller sänker meritvärdet.

    Eftersom jag inte läst dessa kurser tidigare så är det ju helt nya kurser, men samtidigt är det ju en behörighetskomplettering. Vad gäller?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    jag råder dig se Överskrift på det dokumentet som du fick när du slutade på gymnasiet. Det kan ex. vara Samlat betygsdokument (det behöver inte vara ett Slutbetyg, utan kan vara ett annat betygsdokument...).

    Min tolkning är att BETYGSKOMPLETTERINGAR - dvs nya kurser SOM KRÄVS FÖR SÄRSKILD BEHÖRIGHET, att de betygen räknas in.
    Oavsett, vilka betyg som räknas in eller inte - finns det ändå ingen anledning att få lägre betyg i kurserna än man kan få.
    Vi rekommenderar försöka skaffa sig så bra kunskaper och så höga betyg som möjligt i alla kurser man läser.

    • :

      Hej Anna,

      Jag tittade nu och det står "Slutbetyg".

    • Anna : Bra!
    • Anna : Rekommenderar att du försöker få så höga betyg du kan i alla kurser du läser. Tips: boka tid för vägledning med SYV på komvux, ta med dina tidigare betyg, då kan ni titta noga på just din situation; SYV-en på komvux kan också kontakta betygs-experter. Det är lättare att prata med betygs-expert när man har betygen "framför näsan" då betygs-experter frågar oftast efter de exakta koderna på kurserna...
    • :

      Jag jobbar och studerar på distans parallellt. Jag satsar självklart på att få de högsta betyg jag kan, men tiden är knapp. Därför vore det bra att veta om det finns anledning att nästan bränna ut sig så man kommer in på den tekniska linjen, eller om man kanske kan nöja sig med ett C eller D. Dessutom går jag nu ner till 80% på jobbet för att hinna med, så jag förlorar även ekonomiskt på att satsa på högre betyg.

      Med facit i hand hade det varit bra att ha satsat på natur i gymnasiet istället för samhälle, men det är lätt att vara efterklok. :)

    • : Okej då gör jag så, tack för hjälpen. :)
    • Julia : Med bättre/djupare/stabilare kunskaper i gymnasiala kurser som krävs blir det sedan lättare att läsa på högskolenivå. Alla som kommer in på högskoleutbildningar blir tyvärr inte klara och tar examen. Det finns en del avhopp från högskolorna och bl a pga det det blir för svårt att läsa.
    • Julia : Dessutom, om man siktar på betyget E eller D på en kurs, så kan man ju "missa lite" och kanske svara en halvpoäng lägre på slutprovet och inte riktigt uppnå E betyg, då blir det F betyg i så fall tyvärr. Man ska därför i varje kurs man läser göra sitt bästa, men det är ju givetvis inte bra att bränna ut sig!
    Läs alla kommentarer