Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Adnan!
    Du måste få godkänt betyg i matte 3 om du vill bli behörig komma in på ekonomiprogrammen på de svenska lärosätena. Och du vinner på att få så högt betyg i matte 3 som möjligt. Betyget kommer nämligen räknas in i ditt jämförelsetal (snittbetyget). Du frågar om betyget i matte 3 kommer "påverka" ditt meritvärde.
    Meritvärde är summan av jämförelsetalet (snitt-betyget) och meritpoängen. Har man inga meritpoäng, blir Jmf-tal = Meritvärde
    Eftersom matte 3 krävs för särskild behörighet, kommer inte det betyget ge dig meritpoäng. Det kommer räknas in i ditt jämförelsetal och på så sätt påverka ditt meritvärde.
    Exempel:
    om du idag har jämförelsetal på 17.5 (alla B betyg i ditt examensbevis), och får betyget D i matte 3, kommer ditt jämförelsetal sjunka till cirka 17.3
    men om du får samma betyg i matte 3 som är snittet av dina nuvarande betyg, kommer ditt jmf-tal vara exakt detsamma.
    Får du högre betyg  i matte 3, än snittet som du har nu, kommer jämförelsetalet höjas. Som mest kan det höjas med cirka + 0.4 (i fallet om du nu har alla E-betyg, och med det jmf-tal på 10.0 och får A i matte 3, kommer ditt nya jmf-tal bli cirka 10.4).
    Vänligen
    L.

    Liselotte