Mahmod

    Hej! Tog examen i somras och gick ut med 12,48, dock har jag 2 F i bagagaet och det är i Matematik 2b och 3b. Jag undrar hur mycket en höjning motsvarar i respektive ämne. Hur mycket hade ett E,D,C,B,A gett för respektive kurs?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    matte 2b och 3b är två stycken 100-poängskurser. Skillnaden/höjningen av jämförelsetalet (om du får E i stället för F) i en av kurserna blir + 0.4. Om du får E betyget i båda kurserna blir höjningen + 0.8 och dessutom kan du få MERITPOÄNG (som bäst + 1.0), läs om meritpoängen på gymnasieguiden.se/merit
    Sedan för varje steg: från E till D, eller från D till C får du höjning på + 0.1 per 100-poängskurs.
    Alltså, i bästa fall, om du får A i båda kurserna och får även meritpoäng för båda kurserna, så blir höjningen i så fall på + 2.6.

    Liselotte