Jennie

    Hej! I min skola får man antingen välja att ha moderna språk eller modersmål, och jag undrar om jag första året i gymnasiet F:ar på spanska, men kommer ändå byta till modersmål andra året. På vilket sätt påverkas min slutgiltiga meritpoäng? Kommer det ha en stor påverkan eller kommer modersmålens betyg gälla mer eftersom jag kommer ha det i både tvåan och trean?

    • Milla : vilket program läser du på gymnasiet?
    • Jennie : Samhällsvetenskapsprogrammet
    • Milla :

      ditt program, SA är det 2 kurser moderna språk eller modersmål som är obligatoriska. Kurserna kan ingå i ditt examensbevis med F-betygen men det sänker ditt meritvärde ganska mycket. Din gymnasieskola behöver inte ge dig plats på kurserna som överstiger 2500poäng (av de poängen är 100poäng en obligatorisk kurs Gymnasiearbete). Även om du läser två eller tre kurser i ämnet Modersmål (finns tre gymnasiekurser i det ämnet) så kan både spanska 3 och alla kurser i ämnet modersmål ingå i ditt examensbevis som vanliga kurser inom programmets 2500poäng och i så fall räknas alla betygen in i ditt snittbetyg/jämförelsetal. Att rektor kan bevilja läsa utökat program, stämmer men det är inte elevens rättighet. Om du inte får rektors beslut om utökat program, kommer alla kurser vara "vanliga kurser", ej Utökade, och alla betyg kommer räknas in i ditt snitt. Prata med studievägledare (SYV) på din skola, är mitt råd. Du får visa mitt svar till SYV-en om du vill. Har du fler frågor hör av dig. Lycka till med dina studier!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det är lite "komplicerat" men följande gäller:
    alla betyg en elev får på gymnasiet bör finnas i elevens examensbevis (om hen uppnår kraven för examensbevis);
    skillnaden mellan att ha F och E i en 100poängskurs (och alla språkkurser går på 100poäng) är lika stor som mellan E och A. F-betyget drar alltså ner ditt snittbetyg/jämförelsetal ganska mycket. F-betyg i en kurs som kan ge meritpoäng ger inte heller några meritpoäng, så skillnaden mellan F och E blir ännu större. Du vinner mycket på att få E i spanska 3 (jag antar att du i din fråga menar Spanska 3 och inte nybörjarkurs som heter Spanska 1).
    Gör ditt bästa och försök få så höga betyg som möjligt.
    Jag har i en kommentar till din fråga skrivit: "vilket program går du på gymnasiet?" och detta för att i vissa program ingår moderna språk som obligatoriska kurser och i andra inte och olika antal kurser (som obligatoriska) ingår i olika program. Är kursen på ditt program inte obligatorisk kan den i examensbevis ingå som U-kurs (utökat program, om rektorn fattar beslut om utökat program) och F i en U-kurs räknas inte in och påverkar inte någonting alls. Däremot kan inte en obligatorisk kurs bli U-markerat och F kommer därför räknas in i ditt snitt/jämförelsetal. Och vilka kurser som får läsas som programfördjupning är också olika på olika gymnasieprogram.  I vissa program kan moderna språk läsas inom programfördjupning och ganska många kurser i ämnena moderna språk och/eller modersmål får i så fall plats inom programmets 2500 poäng.
    Ännu en viktig faktor är om du kommer mot slutet av årskurs 3 uppfylla kraven för examensbevis eller inte. Om du går ut gymnasiet med ett studiebevis kan du göra en ny planering mot examensbevis på komvux. I den nya planeringen (på komvux) behöver du inte ta in F-betygen som du fick på gymnasiet och på så sätt kan uppnå högre meritvärde. Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god läs på gymnasieGuiden.se/examen

    Studie- och yrkesvägledare