Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du inte kan bli behörig på gymnasiet, måste du komplettera efter gymnasiet. Kompletteringsmöjligheter finns på komvux, på folkhögskolorna och så kan du också välja skaffa dig kunskaperna på egen hand och betyg - genom prövningar.
    Civilingenjörsprogrammen på de svenska universiteten kräver för särskild behörighet godkända betyg i matematik 4, fysik2 och kemi1 men vissa civilingenjörsprogram kan kräva även kemi2 och biologi 1 eller 2 (beror på inriktning inom civilingenjörsutbildningen). Om du på gymnasiet läser t o m matematik 2a, behöver du sedan läsa två mattekurser till: matematik 3b eller 3c och matematik 4. Om du på gymnasiet läser fysik 1a, behöver du sedan läsa fysik 2. Hur lång tid det kan ta att komplettera, beror på... Försök på gymnasiet få grundläggande behörighet till högskolestudier + så mycket matte som möjligt; detta för att du i så fall ska även kunna ha en rimlig chans att komma in på basåren på universiteten. Universiteternas basår kräver alltid grundläggande behörighet (gymnasieexamen och godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6) + lägst matematik 2 men kan även matematik 3 krävas, därför är det bra om du på gymnasiet kan läsa även matematik 3b eller 3c.
    Om du vill bli civilingenjör och vill nu byta från ekonomiprogrammet, varför byter du inte till teknikprogrammet i så fall? Vill man efter gymnasiet utbilda sig till civilingenjör, rekommenderas det i första hand gymnasieutbildning på TE/teknikvetenskap. Se information om TE/teknikvetenskap på gymnasieGuiden.se/TE-teknikvetenskap
    Kika gärna på yrkespresentationerna på www.framtid.se:
    Civilingenjör, Civilingenjör i maskinteknik, Civilingenjör i kemiteknik, Civilingenjör i farkostteknik och Civilingenjör inom datateknik.

    Studie- och yrkesvägledare