Saga SYV

    Hej Emil, du behöver inte själv räkna på din gymnasiebetyg; om du söker till högskoleutbildning i Sverige, räknar Antagning.se ut ditt meritvärde.

    Men om du vill räkna själv - då måste du ha ditt examensbevis framför dig. Då räknar du så här:
    Betyg i gymnasiearbete räknas inte in.

    Betyg i kurser som i ditt examensbevis är markerade med U - som betyder Utökad kurs räknas in i 2 fall: om just den U-kursen krävs för Särskild behörighet till just den utb., som du söker just då ELLER om den U-kursen ger meritpoäng. Alla de U-kurser som antingen krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng räknas in som om de vore "vanliga" kurser, ej U-kurser. Övriga U-kurser räknas inte in, över huvudet taget.

    När du sedan vet vilka kurser som ska räknas in - kan du "mata in dem" på Räknehjälp på Antagning.se sida - och få fram ditt jämförelsetal.
    Till Jämförelsetalet plussar du sedan på dina /eventuella/ meritpoäng. Har man inga meritpoäng, blir Jämförelsetal = Meritvärde

    Det är med Meritvärde som man konkurrerar om plats på högskola/universitet i Sverige.
    OBS! det finns några få högskoleutbildningar som ej accepterar meritpoängen... ex. Handels högskola i Stockholm HHS, som är en privat högskola.
    Söker man tekniskt basår på Chalmers, tekniska högskola i Gbg., accepteras inte här heller meritpoängen.
    Det är ett Undantag att meritpoängen ej accepteras. Men om du söker till en utbildning som ej accepterar meritpoängen - kan det bli stor skillnad i ditt meritvärde med eller utan meritpoäng (det kan skilja 2,5 i meritvärde). Max i merit är 2,5. Om du ex. har alla C betyg i alla kurser som ska räknas in och sedan har "noll" meritpoäng, har du meritvärde på 15.0 men om du med samma betyg har max meritpoäng har du meritvärde på 17.5 i stället.
    Antagning.se vet vilka utbildningar som ej accepterar meritpoängen. Antagning.se är noga med uträkning av meritvärde.
    Meritvärde kan bli Olika (på exakt samma betyg) om utbildningar du söker har Olika krav på Särskild behörighet.
    Antagning.se räknar ut ditt meritvärde separat till varje sökt alternativ.

    Vänligen
    S.

    • : Jag måste alltså ta med alla betyg från de kurser utom de "U"markerade?
    • Anna : Ja, och vissa u-markerade kurser också. De u-markerade kurser som krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng, måste också räknas in.