Tomas
    Hej! Jag har precis gått ut gymnasiet med 14,95 (utöver det har jag +1,5 meritpoäng) i snitt. Men för att komma in på det program jag vill på högskolan behöver jag läsa fysik 2 vilket jag inte gjort. Jag har planerat att läsa denna kurs på komvux och även matematik 5. Men hur räknar jag ut mitt snitt senare efter jag kompletterat på komvux? Räknas dessa kurser som utökade? Eller kan jag byta ut dessa med valfria kurser när jag räknar snittet? Hur räknas behörigheten och meritpoängen?
    • : Kort svar: ja, dessa nya kurser räknas för som om de vore "Utökade" i ditt examensbevis. Alltså, räknas betygen in om kurser krävs för Särskild behörighet eller om de ger Meritpoäng; och i annat fall räknas betygen inte in.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tomas,
    jag antar att du har Examensbevis (ej Studiebevis) som betygsdokument du fick på "studenten"; stämmer det?
    Om du har fått Examensbevis, gäller följande: du räknar sedan in även betygen i fysik2 och matematik5 - in i ditt "snitt"/jämförelsetal + du plussar på merit för matte 5. Inga betyg byts ut, utan dina två nya betyg räknas in tillsammans med de andra kurser i ditt examensbevis.
    Du vinner därför på att få så höga betyg även i de nya kurserna: fysik2 och matte5, som möjligt.

    Vänligen
    ANNA