Rono

    Hej, jag har räknat och får omkring 17 poäng utan mitt fysik 1a betyg, men om jag nu får F i det betyget, hur räknar jag det i mitt jämförelsetal? Jag vet att alla andra betyg så gångrar man betyget med antal poäng kursen motsvarar, exempel: A = 20*100p osv och delar med alla antal poäng sen har jag 2,5 merit också, så med alla poäng delat på 2300 + 2,5 merit (utan fysiken) får jag 17 poäng, hur räknar jag in fysikens F? Jag läser på komvux, därför tog jag 2300.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rono,

    om du har delat med 2300poäng och kursen Fysik1a kommer ingå inom de 2300poängen, då har du fått fram det rätta meritvärde (enligt vad jag har förstått det du skriver i din fråga). F-betyget = 0. men de 150p.som kursen är på ingår i det totala antal poäng, i ditt fall 2300p. för att i examensbevis från komvux ingår 2400p. av dem 100p. gymnasie- eller komvuxarbete men från den kursen bortser man ifrån när man räknar fram jämförelsetal.
    Till jämförelsetalet/snittbetyget plussar man sedan till meritpoängen om man har några meritpoäng, och så får man fram sitt meritvärde. Men OBS! att det du själv eller någon annan räknar fram gäller endast om Antagning.se kommer fram till samma siffra (meritvärde). Det är Antagning.se som har sista ordet i den frågan.

    • : Hej! Tack för svar, super bra då vet jag.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!