hanna

    Hej! Jag har läst spanska 3 och just nu håller jag på att läsa engelska 7, med båda kommer jag upp i ett merit på 1,5. Det jag då undrar är hur jag ska räkna meriten. Ska jag lägga till 1,5 extra på meriten från alla andra betyg? Förstår inte riktigt hur man ska räkna ut för att få sitt totala merit

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    jag kan varmt rekommendera att du läser det som står på gymnasieguiden.se/informeras/merit - där förklaras det att du konkurrerar om platsen på högsoleutbildning med ditt meritvärde som är summan av jämförelsetalet (snittbetyget) + ev.meritpäng.
    Om du söker till en högskoleutbildning som inte försärskild behörighet kräver moderna språk3, då får du för godkänt betyg i mod.språk3 + 0.5 meritpoäng. Och betyget i mod.spåk3 räknas också in i ditt jämförelsetal (snittbetyget). Jämförelsetal är alltså = snittbetyget (eller "snittet" i folkmun). Och detsamma gäller alla kurser som ger meritpoäng, att betygen räknas även in i ditt jämförelsetal (OBS! för de som läser det här svaret men har äldre betyg, Slutbetyget, alltså gick från gymnasiet året 2013 eller tidigare - så gäller det andra regler för dem...).
    Om du får godkänt betyg i eng 7, så får du räkna in + 1.0 som meritpoäng (alltså plussa på) till ditt jämförelsetalet/snittet men betyget i eng7 räknar du även in i "snittet".