Lea kh
    Om ett A i en 100 poängs kurs ger 20.0 i siffervärde, hur mycket motsvarar ett A i en kurs på 50 poäng?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lea,
    en kurs som är volymmässigt hälften så stor gör hälften så stor påverkan på jämförelsetalet, jämfört med en kurs som är på 100poäng.
    Det du skriver om 20.0 i siffervärde - vet jag inte om jag förstår eller håller med om. :)

    Detta gäller: om man har A-betygen i alla kurser som räknas in i jämförelsetal, blir jämförelsetal 20.0 och om man har alla E betygen, blir jämförelsetal 10.0 (och om alla kurser är betygsatta med C, blir jämförelsetalet 15.0). Om hur många betyg som räknas in i jämförelsetal ... kan man inte ge ett exakt svar på; minst 2300poäng räknas in (detta om man har examensbevis från komvux utan kompletteringar). Men om man har examensbevis från gymnasiet, räknas då minst 2400poäng-kurser + man kan också ha många kompletteringar: betyg i kurser som krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng, på så sätt kan väldigt många betyg (poäng) räknas in.

    Om man vill höja sitt nuvarande meritvärde, då vinner man mer på att höja betygen i kurser som är volymmässigt större, t.ex fysik 1a är på 150 poäng, och jämfört med Religionskunskapskurserna som båda är på 50 p., så blir det så att lika stor höjning, t.ex från E till D (eller från B till A) i en kurs som är 3 ggr större kommer ge 3 ggr så stor höjning av jämförelsetalet, jämfört med en liten kurs á 50p.