Hannah

    Hejsan, Jag har nu läst Engelska 7 på komvux där jag fick C för att höja mina meritpoäng. Det jag undrar är om det spelar någon roll vad man får för betyg i engelska 7 eller inte, om man som jag blivit godkänd. Och då menar jag endast meritmässigt. Jag har nu 16.23 så hur mycket blir det om man adderar mitt engelska 7 betyg. Räknar man bara så att det blir plus 1 eller räknar man in C:et också på nåt vis så att det blir mer en bara 1 poäng.

    • Julia : Du skriver att du har nu 16.23 - är det ditt jämförelsetal/snittbetyget eller ingår i siffran även några meritpoäng för andra kurser, t.ex för moderna språk 3 och 4 eller för högre mattekurser?
    • : Hej Julia :) Nej, det gör det inte. Detta är den enda merit kursen som jag läst
    • Anna : I så fall fick du rätt svar - se svar nedan. :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hannah,

    ditt meritvärde är summan av jämförelsetalet + meritpoängen.

    In i jmf-tal räknas även betyg i kurser som ger meritpoäng, och detta även om de inte finns inne i ditt examensbevis utan lästes efter gymnasiet.

    Om ditt snittbetyg är idag 16.23, alltså om i den siffran ej ingår några meritpoäng redan, så är det ditt jämförelsetal idag. Betyget C sänker ditt jämförelsetal lite grand så ditt nya jmf-tal blir cirka 16.18 men sedan plussar man på 1.0 som är meritpoängen, så ditt meritvärde blir med det cirka 17.18 när betyget och meritp. för eng7 är inräknade.