Lukas
    Hej, jag vet att redan finns 2 frågor som handlar om ungefär samma sak, jag vet dock inte om det eventuellt finns fler speciella regler i mitt fall, så jag skapar en ny fråga.

    Jag tog studenten igår och sökte till Civilingenjör i datateknik hos Linköpings universitet.

    Det krävs Grundläggande behörighet samt Områdesbehörighet A9 (Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4). Jag har grundläggande behörighet och Områdesbehörighet A9.

    Dessutom läste jag Entreprenörskap och Matematik 5 som både fick markeringen "U" på examensbevis.

    Matematik 5 krävs inte för behörighet men skulle ge en meritpoäng: "Om behörighetskravet är matematik 4 så ger matematik 5 en meritpoäng" -antagning.se. Så mitt betyg i matematik 5 räknas med i jämförelsetalet och jag får en meritpoäng, stämmer det?

    Entreprenörskap krävs inte för behörighet och ger ingen meritpoäng, så mitt betyg från entreprenörskap räknas inte med i jämförelsetalet, kan det stämma?

    Det känns lite konstigt att entreprenörskap betyget inte räknas med, då blir ju betyget helt meningslöst.

    Tack i förväg.
    Med vänlig hälsning
    Lukas

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Allt du skriver stämmer, förutom det att betyget i en U kurd är "helt meningslöst"; du fick kunskaper, det är för det första. För det andra, så kanske du i framtiden kan behöva det betyget- till någonting. T.ex när du söker jobb: sommarjobb under tiden du läser på högskola, t.ex - så vill ofta arbetsgivare titta på gymnasiala betyg...

    • : Ok, tack så mycket för svaret. Nej, det var naturligtvis inte meningslöst att gå kursen, men jag menade bara att betyget inte har någon betydelse i just den här situationen. Ha en trevlig söndag. /Lukas
    • : En lite, kanske självklart, fråga till. De 100 Gymnasiepoäng från Entreprenörskap räknas inte heller med då, eller?
    • Milla : du har helt rätt!