Anette

    Hej, min dotter läser gymnasiet sista året. Vi undrar Hur räknas meritpoäng på samhällsprogrammet? Hon har läst Moderna språk 3 och 4 samt eng 7. Vilket borde ge 2,5 merit. Eller får man inte meritpoäng om det är en obligatorisk kurs. ( moderna språk är obligatorisk för hennes program)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Jo, hon får meritpoängen även för moderna språk 3 och 4 i alla andra fall än om hon söker till högskoleutbildning där moderna språk 3 krävs för särskild behörighet, t.ex språklärarutbildningen. Det är inte just "mod.språk 3 och 4" som är obligatoriska på SA utan 2 kurser inom ämnet moderna språk, men hur som helst så spelar det ingen roll om en kurs var på gymnasiet en obligatorisk kurs, utan det som spelar roll är om den kursen krävs för särskild behörighet till högskoleutbildning. Info om meritpoäng för de som läser mot examensbevis finns på gymnasieGuiden.se/merit