Julia
    Hej! Jag började gymnasiet 2011 och undrar hur meritpoängen för moderna språk räknas? Jag vill ansöka till ekonomrogrammet på Handelshögskolan Göteborg. Måste jag läsa till steg 5 för att uppnå full merit 1,5 (det har jag läst att de med slutbetyg innan gy11 var tvungna att göra) eller räcker det med steg 3 och 4? Dessutom, räknas engelska 7 som full merit inom engelska? (De med slutbetyg innan gy11 kunde bara beräkna 0,5 merit för engelska C eftersom engelska B krävdes för behörighet) Hur ser det ut för mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du som påbörjade gymnasiala studie år 2011, läste mot Examensbevis. Det som gäller för dig vad det gäller Meritpoäng - kan du läsa på den här platsen på GymnasieGuiden.

    Godkända betyg i Moderna språk 3 och 4 ger dig max antal meritpoäng inom Moderna språk.

    Godkänt betyg i Eng7 ger dig 1.0 meritpoäng och det är max inom engelska.

    Vad som gäller (eller gällde) för Slutbetyg, kan inte appliceras på ditt fall över huvudet taget. Du ska bara utgå ifrån info (länk ovan) om Meritpoäng för den som läser mot Examensbevis.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och önskar dig lycka till med dina studier!

    ANNA