Zahraa
    Hejsan,

    Idag såg jag mitt snittbetyg i det programmet som kallas för Schoolsoft. Mitt värde var 17.6. jag har läst matte 3b och engelska 7 och de ger 1.5 poäng. Jag blev väldigt orolig och kontaktade min skola för att de kan inte stämma att jag har 17.6 med meritpoängen. Så jag frågade och de var osäkra på om schoolsoft har räknat med meritpoängen eller inte. Sedan kom läraren fram till att kanske så har schoolsoft inte räknat det för att de läggs till i antagning.se för att det beror på vilken utbildning man söker till för att meritpoängen ska räknas eller ej. T.ex om man söker till ett program som kräver engelska 7 och matte 3b så kommer meritpoängen INTE att räknas. eller hur?
    Jag sökte till tekniskt basår och de kräver inte Engelska 7 eller Matte 3b så dessa meritpoäng kommer att räknas.

    Det jag undrar över nu om allt ovanstående kan stämma för är själv osäker. Kommer högskolan själv lägga in mina meritpoäng efter det utbildning jag har sökt? eller räknas alla meritpoäng i alla utbildningar? Och kommer de extra meritpoängen av engelska 7 och matte 3b vara medräknade i min examen? eller är de högskolan som räknar in dem när jag väl söker? Jag önskar att jag får svar på alla dessa frågor!
    Tack så mycket för hjälpen! Glad att ni finns

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Zahraa, tack för dina snälla ord. Vi är glada att du är glad att vi finns! :)

    Angående Meritpoängen  så tror inte jag att Schoolsoft räknar in meritpoängen, för att det är precis som du skriver så att det beror på vilken utbildning man söker till.

    Dock krävs inte Engelska 7 för behörighet till högskoleutbildningar (i alla fall känner vi inte till någon utbildning på högskola/universitet idag där Eng7 skulle krävas) och därför ger Eng7 alltid meritpoäng. Men, å andra sidan, finns det utbildningar t.ex på HHS, Handelshögskolan i Stockholm, som inte räknar in några meritpoäng över huvudet taget (det är mycket sällsynt att meritpoängen inte gäller... men de gör de inte på HHS i alla fall). Ett annat exempel på utbildning som inte räknar med meritpoängen är Tekniskt basår på Chalmers (tekniska högskolan i Göteborg).

    Hur som helst så tror inte jag att Schoolsoft har räknat in några meritpoäng.

    När du söker till högskola/unviersitet så är det Antagning.se som administrerar din ansökan. Antagning.se jämför dina betyg med de krav på Särskild behörighet som ställs på den utbildningen som du söker till - och räknar ut ditt meritvärde för varje alternativ i din ansökan - separat.

    • : Hej igen, så de kollar på min examen och sedan lägger in/inte in meritpoängen på kurser som ger dem. Vet ni om Malmö högskola tar in meritpoäng på tekniska basåret? Och angående examen kommer meritpoängen stå med där? Kan man se i antagning.se hut de har ställt betygen i varje utbildning som jag sökte till? Tack så mycket för ditt svar, jag mår mycket bättre nu hahaha :)
    • Anna : jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    hej,

    är det den här utbildningen som du söker till http://edu.mah.se/sv/Program/NZNTB ?

    De kräver matte 2 för Särskild behörighet och det står inte ngt. om att de inte godkänner meritpoäng. Därför tror vi att det är så att man får 0.5 i merit för matte 3 och 1.0 för eng7.

    Ang. vad du kan se på Antagning.se - logga in på "Mina sidor" och se vad du kan se där.

    Utveckling och förändring (förbättring av funktionerna) sker löpande och vi vet ej - hur det ser ut just nu.... du kan också kontrollräkna själv. Räknehjälp finns här: https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Rakna-ut-ditt-meritvarde/gf/ där räknar du ut ditt Jämförelsetal. Du bortser från betyget i Gymnasiearbete (betyget i GA räknas inte in i jämförelsetal). Sedan lägger du in 1.5 i merit för mate 3 och eng7, så får du fram det meritvärdet som du konkurrerar om platsen på det tekniska basåret på Malmö högskolan.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Yesssss Tack så hemskt mycket för hjälpen!!!! <3
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!