Kevin
    Hej!

    Jag har nyss varit på en del intagningsprov för estetiska programmet - teater (det har gått bra!!) och jag har nu fått reda på mina svar, men hur räknar jag ut provpoängen med mina betyg så att jag får en merit?

    Jag hade tyvärr glömt bort hur och jag har letat överallt men hittar inga svar. Mina kompisar vet inte heller och därför besöt jag mig för att fråga er! :)

    Så hur gör en?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kevin,

    oftast gör man 3 uppvisningar - och kan få 160 poäng på första och 80 poäng på andra och tredje som högst. på så sätt kan man få max 320 poäng på uppvisningar /om man får max antal poäng på varje av de tre uppvisningar/. Sedan läggs de "uppvisningspoängen" ihop med betygpoängen, och på så sätt får man en "siffra" men vilken eleven konkurrerar om en plats på inriktnignen Teater på Estetiska programmet. Så brukar det bli allt som oftast, men... vissa gymnasieskolor använder sig av Andra system. Därför behöver man veta exakt vilken gymnasieskola man söker till - och ofta står det på den gymnasieskolans hemsida hur poängen räknas. Och står det inte, då kan man kontakta personal på den gymnasieskola eller personal på antagningskansliet och fråga.
    Men annars så kommer personal på antagningskansliet räkna på det, när betygen kommer in i ditt Slutbetyg från grundskolan - det är inte din uppgift att räkna, det är deras! :) och innan du vet vilka betyg du kommer att ha i ditt Slutbetyg från grundskolan så kan du ändå inte få fram Rätt siffra - för att du vet ju inte med 100-procentig säkerhet vilka betyg du kommer att ha i Slutbetyget, många av de betygen sätts först i slutet av maj. :)

    Hälsningar

    Peter syv