Carolina
    Hej! Vi tar ett litet exempel för att förklara min fråga.

    Låt oss säga att den utbildning jag vill komma In på är Tandhygienistprogrammet.
    Behörigheterna är: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2

    Men låt oss då säga att jag har läst upp till Matte 5, Engelska 7 OCH Moderna Språk 3. Nu vet jag ju att max MERIT är 2.5.

    HUR påverkar detta dock mitt snittbetyg? Låt oss säga att mina betyg är som bäst i den meriterande Engelskakursen och Matte, men inte tyska. Kommer tyska då att räknas med i snittbetyget om jag redan har full merit i de övriga ämnena? Får man välja?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Carolina; jag förstår din fråga men pga du inte skriver om du har eller kommer att ha några U-kurser, utökade, i examensbeviset markerade med "U" i ditt Examensbevis - går det inte att ge ett enkelt svar.
    ****
    Om du ej har U-kurser, utökade - då räknas alla betyg från ditt examensbevis in i ditt jämförelsetal (förutom GA, gymnasiearbete) och sedan plussar man på 2,5 (meritpoängen) så får man Meritvärde (som är summan av jämförelsetalet och meritpoängen).
    ****
    Om du, däremot har U-kurser - då beror det på VILKA kurser som i examensbeviset är markerade med "U". U-kurser räknas in i jämförelsetalet i 2 fall:
    _ om de krävs för särskild behörighet
    eller
    - om de ger Meritpoäng.
    I fall man redan har max i merit på sina "vanliga", ej U-kurser men sedan har en eller flera U-kurser som också kan ge meritpoäng, säger Antagning.se (antagning till svenska högskolor/universitet) att de räknar in betyg i de U-kurser ENDAST OM DET SKULLE HÖJA JÄMFÖRELSETALET, men inte annars.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Kika också på info som framgår av gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-merit.