sofia
    hej, jag är en tjej som till hösten ska börja nian, därav har jag nu börjat att leta efter olika gymnasium och linjer som intresserar mig. just nu står det mellan en estetisk danslinje och den naturvetenskapliga.
    båda linjerna innehåller kurser och materiell som intresserar mig. mina meritpoäng är bra och jag vet att jag har goda chanser till att komma in på båda linjerna utan problem.
    i framtiden vet jag inte vad jag vill jobba med, men det står mellan något väldigt estetiskt som koreograf eller dansare till marinbiolog eller kirurg. hur som helst vet jag att jag vill studera vidare efter gymnasiet.
    hur ska jag tänka när jag väljer linje? och är det viktigare att ha roligt eller att försöka lära sig så mycket som möjligt under åren?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    du ställer några frågor, bl.a "är det viktigare att ha roligt eller att försöka lära sig så mycket som möjligt under åren?" och jag tänker på att det behöver inte vara någon motsättning i det: det borde gå att ha det roligt Och läsa sig så mycket som möjligt under åren! Om man inte tycker att det är roligt att lära sig väldigt mycket, blir det svårt att läsa till ex. kirurg då det är många års tuffa studier som krävs för att kunna utbilda sig till en Specialistläkare.

    Vidare tänker jag så här:
    det är ännu mycket gott om tid innan du måste bestämma dig angående ditt gymnasieval - ca 11 månader; detta för att det är OK att ändra sitt val till och med sista dagen i Omvalsperioden som brukar ligga sent på våren.
    Med det sagt, är det ju annars jättebra att du redan nu på allvar funderar över ditt gymnasieval.
    Men exakt vilka utbildningar och var (på vilka skolor) som kommer att starta till hösten 2020 är inte ännu klart; utbildningsutbud förändras och info om den utbildning som du ska gå kanske ännu idag inte finns.

    "Särskilda varianter"
    Det finns "speciella" utbildningar där man kan kombinera studier på t.ex Naturvetenskapsprogrammet med Estetisk profil - ex. på Örjanskolan och Kristofferskolan erbjuds det NA/Waldorf och

    Åva-gymnasium, Rudbeck-sollentuna, Prins-wilhelmgymnasiet, Hersby-gymnasium, Gullmarsgymnasiet och på Furulundsskolan erbjuds NA/Musik

    och på Kulturama-gymnasium erbuds det även NA/Dans

    Du utvecklas och mognar mer för varje dag; som du tänker idag och som du kommer att tänka 10-11 månader "framåt i tiden" kan vara ganska olika.
    Jag vill råda dig läsa info om olika gymnasieprogram, om många olika yrken, gå på många Öppna hus på olika gymnasieskolor och besöka de gymnasiemässor som du har möjlighet att besöka.