Josefine

    Har bestämt mig för att äntligen börja studera efter flera års jobb efter studenten. Min fråga är hur arbetsmarknaden ser ut om man väljer en yrkesutbildning. Har funderat på socialpedagog, kbt-terapeut eller hr-specialist. Undrar om man faktiskt kan få jobb utav endast en yrkesutbildning utan tidigare jobberfarenhet inom dessa områden. Funderar mest på de två sistnämnda i den frågan. Eller om det är bättre att utbilda sig via universitet och ifall det väger tyngre på arbetsmarknaden än en yrkesutbildning? Är inte helt säker på vad jag vill utbilda mig till. Har länge varit inne på socionom och även sökt flera gånger utav nyfikenhet och kommit in men har senaste tiden istället övervägt en yrkesutbildning.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josefine!
    Jag gissar på att du med "yrkesutbildning" menar utbildning inom Yrkeshögskola, alltså en yrkeshögskoleutbildning. Yrkeshögskoleutbildningar får lov att starta endast om möjligheterna på arbetsmarknaden bedöms som goda inom just det specifika kunskapsområde som yrkeshögskoleutbildning utbildar inom.
    Känner inte till någon yrkeshögskoleutbildning till HR-specialist. Det finns inom yrkeshögskola några utbildningar till socialpedagog och några få yrkeshögskolautbildningar "inom KBT", se exempel:
    utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-kbt

    Du kan söka till väldigt många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt, du kan komma in på flera och t o m på många olika yh-utbildningar samtidigt. Men det är många ggr svårt att komma in, bland annat på grund av att yrkeshögskoleutbildningar har mycket gott rykte (de ger faktiskt jobb i direkt anslutning till utbildningen) och platserna på yh-utbildningar är ganska få, t.ex är det inte ovanligt att en yh-utbildning har endast 25 studieplatser (och det för hela Sverige) per "utbildningsomgång" - t.ex kan utbildningen starta en gång om året och ta endast in 25 studerande och folk söker från hela Sverige (så de som har relevant tidigare arbetslivserfarenhet har en bättre chans att komma in, och de som inte har den - har liten chans att komma in).
    Du frågar om det är bättre att utbilda sig inom högskola-universitet eller gå en "yrkesutbildning". Vissa yrken kräver akademisk utbildning t.ex kan man inte bli Socionom på annat sätt än genom socionomprogrammet, så om man vill bli socionom då finns ingen annan utbildningsväg än genom just socionomprogrammet som ges på högskolenivå. Men andra yrken som t.ex socialpedagog är inte reglerade på samma sätt som socionom och utbildningar finns inom olika skolformer, bl.a inom yrkeshögskola och även på folkhögskolorna och t o m olika privata (diplom-) utbildningar kan också finnas. Om huruvida man får jobb efter en utbildning kan vara svårt att sia om... allmänt sett, så visar yrkeshögskola mycket bra resultat i att ge jobb direkt efter utbildningen (orsakerna är flera, bl.a att utbildningarna inom Yrkeshögskola är mycket inriktade, direktinriktade mot arbetsmarknadens behov, att det är få platser på varje utbildning så att inte "mängder av utbildade" kommer ut varje år och börjar "slåss" om jobben, att praktik ingår ofta - inte alltid men ofta - inom yrkeshögskoleutbildningar och många får jobb på sina praktikplatser).
    Jag föreslår att du tittar på stort antal olika yrken (på www.framtid.se finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar) och att du överväger att söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar (det finns inte någon begränsning i antal yh-utbildningar man får söka till samtidigt). OBS! i januari-februari varje år brukar nya yh-utbildningar beviljas och då dyker de också upp att hitta på www.yhguiden.se

    Studie- och yrkesvägledare
    • Josefine :

      Tack för svar, var kanske otydlig i min fråga vet om att det finns utbildningar hos yrkeshögskola. Men när jag googlat själv så har t.ex. Cady training academy dykt upp där man pluggar på distans i sin egen takt. Min fråga var mer inriktad till den typen av utbildning. Där hade de nämligen en utbildning till hr-specialist. Jag själv blev fundersam över just den då jag trodde att man inte kunde utbilda sig direkt till det och sen kändes det otroligt att det skulle resultera i jobb utan tidigare erfarenhet. Men de hade även utbildningar till kbt-terapeut och socialpedagog, så undrar egentligen hur förutsättningarna på arbetsmarknaden skulle se ut med ett certifikat från en sådan utbildning.

    • Mikael :

      Det bästa rådet vi kan ge dig är att du ber de ansvariga för utbildningar visa upp resultat av uppföljning som visar var deras f d studenter jobbar idag och om deras faktiska ställning på arbetsmarknaden har förbättrats som resultat av utbildningen.