Anna-Lena
    Hej!
    När man kollar på olika program på universitetet hur ser man vad merit poängen är? Vet att det ät olika för varje period hur höga meritpoäng som krävs men HUR eller VART ser man vilka meritpoäng som krävs just då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna-Lena,

    jag tror du menar MERITVÄRDE och inte meritpoäng. Det är med Meritvärdet som man konkurrerar med om plats på högskoleutbildning i Sverige (i betygsgrupper BI och BII), men i HP-urvalet konkurrerar man med Resultatet av högskoleprovet.
    Man kan prövas i flera olika urvalsgrupper samtidigt också... om man exempelvis är Behörig utan kompletteringar, men sedan har Kompletterat i alla fall + har ett giltigt resultat av Högskoleprovet; i så fall prövas man både i BI, i BII och i HP-urvalsgrupper Samtidigt och i varje urvalsgruppen har man en ny chans att komma in.

    Antagningsgränser kan du se på https://statistik.uhr.se/

    OBS! hur det blir nästa gång - vet ingen på förhand. Antagningsgränser går upp och ner beroende på många olika faktorer, bl a kan det spela stor roll om antal utbildningsplatser på en viss utbildning förändras.

    Bästa hälsningar

    ANNA