Nicolin
    Hej!
    Jag heter Nicolin och för ett år sedan tog jag studenten från det naturvetenskapliga programmet. Nu har jag haft ett långt uppehåll men det är väl dags att ta tag i studierna igen. Min högsta önskan är att bli läkare, men mitt problem är (som många andras) att jag inte har dom betyg som krävs för att komma in på den linjen. Jag pluggar hårt och kämpar för det jag vill men min dyslexi har varit lite i vägen för att jag ska kunnat få toppbetygen. Jag vet att det är tufft att bli läkare men jag vet att jag kommer att klara av det bara jag har rätt inställning.

    Så min fråga är nu hur ska jag ta mig tillväga? Jag är medveten om att man kan skriva högskoleprovet vilket jag har gjort och kommer att fortsätta att göra. Men vad finns det för andra alternativ?

    Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nicolin!

    Är du redan nu Behörig till Läkarprogrammet? Har du både grundläggande behörighet och godkända betyg i Kemi2, Fysik 2, biologi 2 och Matte 4?

    Om du är behörig, så behöver du inte tänka på att bli behörig, utan du behöver tänka bara på att höja ditt meritvärde.

    Har du max antal Meritpoäng? Om du inte har 2,5 i merit nu, kan du läsa eller göra prövningar i kurser som ger Meritpoäng. I fall du redan nu har max antal Meritpoäng, återstår det bara att göra Prövningar i kurser för att höja betygen. Du kan också ansöka om att få läsa de kurserna på komvux i din kommun, men chansen att komma in är ganska liten, då komvux prioriterar inte personer som redan har godkända betyg, utan hänvisar till prövningar.

    Du kan också titta på högskolornas/universitetens hemsidor (där läkarprogrammet ges) om det finns planer på att ha Alternativt Urval. Där det brukar finnas AU är på Karolinska Institutet i Stocholm. Vid Alternativt urval kan man ev komma med lite lägre betyg.

    Sedan kan det också ibland finnas speciella kvoter för sökande med arbetslivserfarenhet inom vården, t.ex om man har under en viss tid /som kan t.ex vara "satt" till 2 år/ arbetat inom vården. Man måste i vilket fall vara behörig, men kan då komma in med lägre betyg.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare