kimberly
    Under det sista året på gymnasiet så blev jag väldigt sjuk och klarade inte av att göra gymnasiearbetet överhuvudtaget, jag gick Vård och omsorgs programmet då och det var själva praktiken jag inte klarade av. Jag har nu sakta börjat läsa upp andra kurser som sv3 och eng6 på komvux för att jag vill kunna läsa på högskola tillslut, men hur gör jag med gymnasiearbetet? Måste jag göra om det på något sätt? Och hur kan jag gå till väga om jag inte klarar av att göra det igen?
    För att förtydliga så är det psykiska problem som gör det svårt och klarar inte av studier på högre än 50% i dagsläget, men har annars inga problem med skola i sig, snarare tvärt om, tycker det är väldigt roligt.
    Har inte tänkt läsa vidare på yrkesprogram inom vården.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kimberly!
    Det är mycket beklagligt att du blev sjuk. Bra att du mår bättre nu och att du har börjat studera.

    Jag vill börja med att tipsa dig om Yrkeshögskoleutbildningar och som exempel kan vi ta "Hälso- och sjukvårds administratör" eller "Medicinsk sekreterare"
    http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/medicinsk-sekreterare3

    Hud och spa terapeut http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/hud-och-spaterapeut

    Apotekstekniker http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/apotekstekniker2

    Men vill du inte jobba inom vården (inte ens med Administration) så finns det många andra YH-utbildningar. Du ser hela utbudet på www.yhguiden.se

    Det är möjligt att komma in på YH utan gymnasieexamen. I formell mening är man då inte behörig men man kan komma in i "fri kvot" om bedömning görs att man har förutsättningar att klara utbildningen.

    Men din fråga handlar om behörighet till Högskola. Här är det tyvärr så att du är tvungen att få ut Examensbevis, vilket är omöjligt utan ett godkänt Gymnasiearbete.
    Om du kan tillgodoräkna dig den delen av gymnasiearbete som du redan har gjort, är det bara din lärare som kan svara på.

    Om du tar ut gymnasieexamen från Komvux, behöver du inte göra Gymnasiearbete just inom vården.
    Du bör diskutera med SYV på Komvux - vilket gymnasiearbete som kan leda till godkänt betyg i den kursen.

    Det är enbart två betyg som finns i gymnasiearbete - F och E. Och man är tvungen att få ett "E" för att kunna ta ut gymnasieexamen.

    Det är inte roligt att ge dig ett svar som du inte vill ha. Jag förstår att du hoppas på att slippa göra gymnasiearbete och ändå bli behörig till högskola. Tyvärr så är det inte möjligt.

    Jag önskar dig allt väl. Du är välkommen att höra av dig när som med vilka frågor som helst.
    Jag håller tummarna för dig!
    Krya på dig & lycka till med dina studier och allt annat som du bestämmer dig för!
    ANNA