Hej jag heter Naomo och det är så att jag håller på att utbilda mig till syv och var nyss ute på min praktik. Jag har både adhd och andra svårigheter. Sen är min högsta dröm att arbeta i Stockholm i framtiden. När jag väl kom till praktiken så kände jag trygg med min handledare och att yrket verkar vara så roligt och längtar att jobba som det. Då det var den första praktiken så var jag osäker på hur jag skulle göra för att det skulle bli bra då jag hade höga krav på mig själv och alla mina uppgifter jag skulle genomföra under praktiken och blev jag så stressad av så att alla mina vägledningssamtal gick fel. Det har gått så bra på utbildningen hittills och jag ej har skrivit några omtentor eller något. Sen kommer jag till praktiken och då bli det såhär. Sen fick jag höra ifrån min handledare att "om inte detta hade varit din första praktik så hade jag underkänt dig". Sen sa hon även "Jag hade aldrig några problem med vägledningssamtalen, för jag var trygg i mig själv då" . Det fick mig att känna mig så dålig och har påverkat mig väldigt mycket. Då det får mig att tvivla på mig själv ännu mer och har verkligen sänk min självkänsla ännu mer och jag är så rädd för att inte kunna bli vägledare som är min dröm. Jag vill verkligen detta så mycket!! Hur ska jag göra för att kunna kämpa vidare med utbildningen som vanligt? Hur ska jag tänka gälla val tills nästa praktik?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31992 frågor besvarade.
Hur ska jag göra?
1 Svar
Hej Naomi,
tråkigt att läsa om dina negativa erfarenheter av SYV.praktiken. En studerande kan bli "avrådd" från utbildningen (av programmets lärare eller övriga utbildningsansvariga) om de anser att den studerande inte är lämplig för det yrket som programmet utbildar för. Om du är lämplig och kommer få anställning som SYV, kan jag inte ha någon åsikt om (för att jag känner inte någonting annat är exakt just det som du skriver i din fråga). Min erfarenhet är att de vi lärde oss på utbildningen och vad man sedan gör på en arbetsplats skiljer sig som "dag och natt". Någon tid för att ha timslånga samtal finns på skolorna inte alls. För det mesta registrerar man elevernas gymnasieval och ger information (svarar på frågor) och att sitta och "dividera kring kunskap om sig själv och hur man gör ett medvetet och bra-underbyggt val" kan man inte göra för att man har max 30 min per elev och läsår (bara för att ta ett exempel). Att använda sig av olika verktyg som t.ex "spegling" eller kunna "let the klient tell her story" finns inte tid, när man har jättemånga elever på en SYV-tjänst. Om jag ska vara ärlig, så känns det att det skulle vara lättare och bättre att inte gått SYVprogrammet och få jobb som SYV (för att då vet man i alla fall inte hur det egentligen är tänkt som en process med en serie av samtal där man återkommer till föregående steg, vid behov, låter den vägledde fundera på saken och man tar upp "tråden" nästa vecka och ventilerar ännu nästa vecka, sätter mål och sedan reder ut "step-stones" som leder till målet och även utarbetar plan B och helst även plan C).
Jobbar man som SYV på komvux, träffar man den "vägledde" i bästa fall en gång under 15-20 min (det i bästa fallet) men för det mesta administrerar man webbansökningar och bedömer vem som tillhör de prioriterade målgrupper (endast på vad de som söker uppger om sin utbildningsbakgrund och mål med studierna) - utan att träffat personen eller ens mailat eller pratat i telefon. Jag vet faktiskt inte vilka arbetsplatser som finns i Sverige idag där man har möjlighet att genomföra riktiga vägledningssamtal, förutom just under praktiken på SYV-programmet. Fråga din f d handledare på praktiken om hen kan ge ett ärligt svar ang.Hur ofta genomför hen riktiga vägledningssamtal enligt vad SYV-programmet lär ut? Ta, annars, det antal elever som din handledare är SYV för och dividera med antal arbetstimmar under ett läsår och se hur mycket tid hen har för en elev under ett läsår. Glöm inte att i arbetstid ingår diverse möten och att samtal genomförs under lov-veckorna. Är SYV sjuk så tas ofta inga vikarier in och ingen gör SYV-ens jobb när hen är borta från jobbet. Med hänsyn till allt detta så är man glad om man får 30 min för en elev på ett helt läsår (i praktiken blir det så att en SYV på skolan träffar inte en del av eleverna, över huvudet taget).
Men om du inte blir godkänd på praktiken, så kommer du med stor sannolikhet inte kunna få ut examen som SYV. Men även utan examen som SYV kan man få jobb som SYV (arbetsgivarens bedömning avgör).
Jag tycker Annas förslag om att du pratar med några lärare på SYV-programmet är bra, jag håller med. Jag vill också ge dig råd att söka sommarjobb eller extrajobb som SYV eller på arbetsförmedlingen: som Arbetsvägledare eller Arbetsförmedlare (du kommer i så fall se hur det går till i praktiken och inte endast vad man lär ut på SYV-utbildningen om hur det skulle gå till, om man hade tid och resurser, vilka man inte har).
Frågor och svar taggade med 'Matematik B' (6 st.)
-
Vad betyder behörighetskraven NL?
Hej, jag är nyfiken på en utbildning i Amsterdam men inte säker på behörighetskraven. Såhär står det på sajten för kalkyl av svenska betyg: DIPLOMA REQUIREMENTS Högskoleförberedande Examen, with one of the following profiles:...
Hej! Utifrån informationen du gett och hur jag tolkar den:Det verkar som om de grundläggande behörighetskraven innebär att du behöver ha en "Högskoleförberedande Examen" och ha... Läs hela svaret -
Bli antagen till socionomprogrammet ?
Hej! Jag läser nu på komvux. Läser svenska 1 och matematik 2a till maj. Sen till hösten ska jag börja med engelska 6 och samhällskunskap 1a2. Behöver jag både svenska 2 och 3 eller kan man hoppa över till svenska 3 direkt. Undrar även om jag...
Hej Louise!i grundläggande behörighet till svenska högskoleutbildningar behöver man bland annat ha godkända betyg i svenska 2 och 3. Du behöver alltså skaffa dig godkänt betyg i... Läs hela svaret -
Behövs matte 2 för att komma in på detta universitetsprogram?
Hej! Jag vill studera Kandidatprogram för sociologisk samhällsanalys på universitetet, och i spalten om särskilda behörigheter för att kunna komma in på programmet står det såhär: "Matematik B och Samhällskunskap A eller...
Hej Tova,du måste få godkänt betyg i matematik2a eller 2b eller 2c.Matematik B är en gammal kurs som upphörde under året 2016, men det finns fortfarande... Läs hela svaret -
Måste jag läsa Matematik 2a, 2b, och 2c?
Hej! Jag funderar på att gå samhällsvetenskapsprogrammet och vill plugga vidare till sjuksköterska. Under ”behörighet” på sjuksköterskeprogrammet står det att man måste läst: ”Matematik 2a/2b/2c (Matematik B). Måste jag läsa Matematik 2a/b och /c kurser eller bara en av dem?
På varje nivå i gymnasiematte läser man En kurs; på nivå två läser man 2a eller 2b eller 2c, alltså En kurs. -
Vilken av de nya kursbenämningarna motsvarar Matematik B?
Vilken av matematik 2a,b och c motsvarar Matematik B? Jag läste Matematik A på gymnasiet (naturbruksprogrammet) 2007/2008. Universitetutbildningen jag vill söka kräver; Grundläggande behörighet samt antingen - områdesbehörighet A5 (Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller...
Hej Josefin, du kan läsa matte 2a eller 2b eller 2c. Det står också i den info som du återuppger i din fråga att i områdesbehörighet A5 ingår Matematik... Läs hela svaret -
Hur fungerar det nya betyg systemet?
Jag vill gå logoped programmet men då måste jag ha matematik b och naturkunskap b, vad motsvarar det i det nya systemet? Måste man gå matematik 2 a, b och c då eller bara a? Samma sak med naturvetenskap?
hej Emelie! Till Logopedprogrammet krävs det följande behörighet: Grundläggande behörighet + Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b /... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga