Keivan
    Jag jobbar som fritidsledare på en skola och har gjort det i cirka två år. Jag har ett snitt på ungefär elva och jag undrar hur jag ska gå tillväga på bästa vis för att någon dag kunna komma in på socionomprogrammet.

    Är det högskoleprovet man bör satsa på, eller att man rakt av tar tjänstledigt och försöker höja mina betyg i ungefär alla ämnen för att sedan studera vidare.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Keivan,
    högskoleprovet är ett bra alternativ. Ansökningsperiod börjar imorgon - 15 jan och pågår i endast ca 2 veckor, med sista anmälningsdag 1 febr 2019 (missa inte att anmäla dig!).

    Du kan givetvis också söka till komvux - men det är mycket tveksamt att komvux skulle ge dig plats på kurser, i vilka du redan har godkända betyg.
    Ännu ett alternativ är att söka till folkhögskolornas Allmänna kurser (där du på ett år, om du kommer in, kan få omdöme om Grundläggande behörighet och med det söka i BF-urvalet till en högskoleutbildning).

    Ännu ett alternativ är att kika på andra yrken och utbildningar.
    ex. yrkeshögskoleutbildning till Lärarassistent;
    yh till Stödpedagog;
    yh till Behandlingspedagog;
    yh till Integrationspedagog.

    • : Hur ser det ut ifall man söker till fristående kurser på högskolan, blir risken att man inte blir antagen till vissa kurser och att man då inte kanske får en fullständig examen?
    • Anna : Ja, precis. till varje kurs söker man separat och några kurser man kanske inte kommer in... och det blir, i så fall, - eller i alla fall finns det risk - att inte kunna ta ut kandidatexamen. Men alla enskilda godkända kurser med tillhörande högskolepoäng kommer man ändå att ha, och kan nämna i CV-n när man söker jobb och man kanske kan få jobb även på de meriter.
    • Anna : Just Socionom kräver Yrkesexamen som endast kan nås via studier på Socionomprogrammet. Det går, alltså, inte sätta ihop egen socionom-utbildning av fristående kurser.