Emma
    Hej!
    Jag gick vård-och omsorg på gymnasiet och tog studenten 2014. Jag har 17.4 i poäng och har inga merit poäng alls. Jag gjorde HP för nått år sedan och fick då 0.85. Jag vill hemskt gärna komma in på Socionomprogrammet eller Sjuksköterskeprogrammet, men då antagningspoängen är höga och jag har inte tillräckligt. Hur ska jag göra? Ska jag plugga upp betygen på komvux och isåfall hur funkar det? Vilka kurser? Eller ska jag satsa på att höja HP och hoppas på att komma in på så sätt? Jag är beredd att jobba hårt för att komma in på någon av dem. Hoppas ni har svar på mina frågor! Tacksam för svar.
    Mvh, Emma
    • Milla : Har du godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6? Har du godkända betyg i Matematik 2?
    • : Hej Milla! Stort tack för ditt svar! Jag har läst till följande kurser: Svenska 3, Matematik 2a och Engelska 6 och godkänt i alla. Så nu ska jag kika igenom de meritpoängskurser som ev. är aktuella för mig!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma!

    Det viktigaste är att få fram - om du är behörig till de utbildningar som du vill söka. För grundläggande behörighet behöver du Examensbevis med godkända betyg i Svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 och i Engelska 6.

    För Särskild behörighet till Socionom och till Sjuksköterskeprogrammet behöver du godkända betyg i följande gymnasiala kurser:

    Matematik 2 och Samhällskunskap 1b

    Till Sjuksköterska behöver man, dessutom, även godkänt betyg i Naturkunskap 2. Dock finns det ersättningsmöjligheter för Nk2 och i fall du har Examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet med kurserna Naturkunskap 1a1 (NAKNAK01a1), Hälsopedagogik (HÄLHÄL0), Medicin 1 (MEDMED01) och Etik och människans livsvillkor (MÄNETI0) godkända, likställs detta med godkänt betyg i Naturkunskap 2.

    *********

    Om du är behörig (har både grundläggande och Särskild behörighet) - kommer vi till nästa fråga: hur ska du konkurrera om en plats på utbildningen? Om du är behörig redan nu, råder jag dig att söka. Antagningsgräns kan bli lägre än innan (av olika anledningar). Det är ingen som kan veta vart antagningsgräns hamnar nästa gång. Sök till båda de utbilndingar  om du är behörig.

    Gör högskoleprovet än gånt till!

    Men, för övrigt, så är det kurser som ger Meritpoäng, som jag råder dig att läsa eller göra Prövningar i.

    Om vilka kurser som ger Meritpoäng för dig - kan du läsa här >>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med ansökan till högskola! Men kika också gärna på www.yhguiden.se - det finns många spännande yrkeshögskoleutbildningar att söka till.

    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar är:

    Specialistundersköterska

    Tandsköterska

    Behandlingspedagog

    Hud- och spa terapeut.

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare