Sara
    Jag ska nu gå sista året på gymnasiet och kommer förmodligen att gå ut med 19,3-19,5 i snitt men vill skrapa ihop 2,5 meritpoäng och enda sättet för mig att göra detta är att läsa matte 5 (har just nu 1,5 i merit). Min skola undervisar inte matte 5 men jag borde väl få chansen att tenta av kursen innan jag tar studenten?

    Jag ska söka till apotekarprogrammet i Uppsala och vill försäkra mig om min plats och därför skulle 20,3-20,5 göra det förhoppningsvis. http://www.utbildningssidan.se/studiefakta/omradesbehorighet-a13
    Om det inte går att tenta av matte 5, hur är det då med matematik specialiseringen då? Om jag läser två matematik specaliseringskurser så får jag ihop 1 merit, dock erbjuds inte denna undervisning i min skola. Skulle jag kunna tenta av denna då?

    1 Svar

    Hej Zahraa!

    Skolan är skyldig dig att erbjuda att läsa alla de kurser som är:
    1. obligatoriska på ditt gymnasieprogram (vilket inte matte 5 är),
    2. valbara kurser som får läsas som programfördjupande och i tillräcklig omfattning - så att du kan få tillräckligt med betygsatta poäng till en gymnasieexamen

    En behörighetsgivande kurs ger inte meritpoäng, vilket innebär att matematik 4 om du söker apotekarprogrammet inte ger dig meritpoäng. Om matematik 5 inte går att läsa för din del så ger även matematik specialicering meritpoäng.
    Har du möjlighet att få läsa matematik specialicering så bör du göra det då även kurser i matematik specialicering ger metritpoäng.

    Matematik 5 = 1 meritpoäng
    Matematik specialisering = 0,5 meritpoäng
    Matematik 5 kan ersättas av kurser i matematik specialicering. Tre kurser i matematik specialicering ger alltså 1,5 meritpoäng. Men eftersom att du redan har 1,5 och endast kan ha max 2,5 så är tre kurser i specialiseringen inte aktuellt antar jag.

    För att konkurrera om utbildningsplats på högskolenivå så bör du även göra Högskoleprovet Uom du inte redan gjort det).

    Särskild Prövning kan också vara ett alternativ för dig, det brukar kosta 500 kr. att göra i varje kurs, reglerna kan variera beroende på vilken kommun du bor i. Hör av dig till prövningsenheten i din kommun för att ta reda på dina möjligheter där.

    Lycka till!
    Häslningar
    Melina SYV
    • : Tack för ditt snabba svar. Om jag dessvärre inte får läsa varken matte 5 eller matte specialiseringskurser, hur stor är då chansen att jag kommer in på apotekarprogrammet om de kräver 18-19 enligt statistiken? Jag vet ju inte hur stor konkurrensen är.