Ebba

    Hej, jag går på barn- och fritidsprogrammet och jag trivs jättebra. Ju mer tiden går ju mer tänker jag på min framtid. Jag valde barn- och fritidsprogrammet för att jag har alltid gillat hjälpa folk och barn och jag visste inte vad jag skulle göra i framtiden. Ja tog den jag tyckte skulle bli roligast. Jag vill inte byta program. Jag har valt att plugga matematik 2a i gymnasiet och nu kommer min fråga.. Hur enkelt är det att hoppa från Matematik 2a till 3c och vidare till matematik 4? Jag har enkelt för matematik men i min värld låter det som en stor hopp emellan. Hur svårt är det? är det smartare att ta bort 2a och senare göra 2c så att så att det blir lättare med 3c eller hur ska jag göra?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba, jag tycker du gör smart i att läsa matematik 2a. Fråga på din skola om du även kan läsa matematik 3b, vilket ofta är möjligt, även om man går på ett yrkesprogram. Om du inte på gymnasiet kan läsa matematik 3b, kan du läsa den - efter gymnasiet - på komvux. Om du kommer läsa matematik 4, då kan du innan dess läsa matematik 3b (eller 3c - vilken av de kurserna som helst).
    "Hoppet"  blir mindre om du går från matte 2a till 3b och sedan till 4.
    Du kan också komplettera de formella studier ( i sk0lan) med självstudier - t.ex med hjälp av www.matteboken.se

    Vänligen
    Julia