Wilma
    Hej! Jag har några frågor gällande individuella valet!

    Jag är lite kluven över hur jag ska välja. Jag går första året på Samhällsprogrammet med Internationell profil och eftersom jag läser Moderna språk 3 & 4 samt Engelska 7 i inriktningen har jag de 2,5 extra meritpoängen säkrade (om jag förstått det rätt?) och behöver inte ta det i beaktning.

    Många har rekommenderat Naturkunskap 2 för att det skulle öka min behörighet. Men vilka dörrar skulle den kursen egentligen öppna? Vilka utbildningar är tillgängliga med min SAM-behörighet + Naturkunskap 2?

    Matematik 3b kändes spontant som en bra kurs att ha. Men min SYV tyckte inte att den skulle vara till någon större hjälp på min just nu tilltänkta utbildning (juristprogrammet). En tjej jag känner som läser just jurist har sagt samma sak. Är det sant? Och vilka utbildningar är tillgängliga med min SAM-behörighet i kombination med Matte 3b?

    En annan kurs jag funderat på är Privatjuridik, mest för att prova på. Jag förstår så klart att man inte kan skapa sig en bild av juridik som helhet från en ynka 100-poängskurs i gymnasiet, men visar det sig helt ointressant har jag ändå lite tid att tänka om. Låter det rimligt?

    Hur skulle du rekommendera att jag valde? Tänka praktiskt och välja det som ger mig största möjliga behörighet ifall jag skulle ändra mig, eller välja kurser mer anpassade för det jag i nuläget kan tänka mig göra i framtiden?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    I ditt ställe skulle jag välja naturkunskap 2 och privatjuridik inom individ.val.

    Matte 3 skulle ge dig behörighet till Fasighetsmäklarprogrammet och utbildningar i ekonomi på högskola.

    Naturkunskap 2 ger behörighet till Sjuksköterska och Förskolelärare, Atbetsterapeut och Fysioterapeut.

    Att testa läsa juridik på gymnasiet är en bra idé men om du kan tänka dig läsa juridik på egen hand på fritid, som hobby... Kan du i så fall välja NK 2 och matte 3 som infivid.val.

    Om du ändrar dig och t.ex vill läsa ekonomi på högskola, kommer du behöva godkänt betyg i matte 3.

    Se om du kan låna en lärobok i kursen Privat juridik och läsa den under jullovet t.ex, sen kan du också välja tema för gymnasiearbete inom "juridik " och kan inom den kursen testa vad juridik handlar om.

    Studie- och yrkesvägledare